Inte så söt Banankaka

image54

När jag var gravid så fick jag veta att banakaka är bra för gravida, kommer inte ens ihåg varför, men det var i alla fall gott och efter lite trixande så har jag hittat en i mitt tycke god variant. Den blir inte så hög och inte så söt, men full med godsaker och lagom till en kopp the på en syjunta till exempel...
Vad man vill ha för smaker kan man ju klura på själv, jag föredrar mörk choklad men för en sockergris så är en ljus blockchoklad kanske bättre. Jag gillar valnötter tillsammans med den mörka chokladen men om man inte gillar nöter så låt dem vara eller ta hasselnötter eller ännu godare, paranötter!
Gillar man kanel så kan det vara gott att ha i, men jag vill inte att det ska "störa" den goda bittra chokladen...
Nu till receptet!
1 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
50 g margarin
2-3 mogna bananer
1 dl grovt hackade nötter, valnöt, hasselnöt eller varför inte paranöt
1 dl grovt hackad mörk eller ljus choklad. Om man tar mörk så använd gärna en god 70%-ig med härlig aromatisk smak. Känns det exlusivt i en kaka så kör på herderlig blockchoklad, det funkar också!
Ev kanel, kardemumma, ingerfära, muskot eller vad man är sugen på.

Smält margarinet eller använd flytande.
Vispa ägg och socker länge tills det är pösigt och vitt.
Mosa banane och hacka nöter och choklad om du inte gjort det innan.
Rör ihop mjöl, bakpulver, nötter och choklad i en bunke, gärna med en ballongvisp, då försvinner alla ev klumpar i mjölet och man slipper sikta om det skulle stå i ett recept!
Vänd försiktigt ner det torra i äggsmeten och blanda ner den mosade bananen och margarinet.
Häll smeten i en smord kransform och grädda längst ner i ugnen i 175 gr ca 40 min.
Låt svalna under formen efter att du har stjälpt upp kakan eller under en handduk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0