Fröken Grön och smoothies

Jag måste bara berätta lite mer om fröken Grön. Detta är ett litet företag som köper in, komponerar ihop lådor med grönsaker och frukter efter säsong och levererar hem till dörren. Grundtanken är hög kvalitet och råvaror som är miljövänliga, gärna ekologiska och framför allt närproducerade. Det är så bra!!! Dels får man hem allt i små söta bruna papperspåsar, dels vet man att det är bra och lokala produkter och dels så kan man inte låta bli att göra sitt yttersta för att använda alla de fantastiska saker som man får! Inspiration i köket! Det är snyggt, nästan som i ett hem inför försäljning att fylla köket med alla frukter i en korg eller lägga upp den gula blomkålen på bänken. Ja jag är såld!
Den största utmaningen är att använda allt på ett någorlunda vettigt sätt. Vissa saker som kommer i lådan tillhör inte mitt vanliga basutbud så nu gäller det att tänka till. Men jag får min leverans på fredagen så jag kan lugnt planera på helgen utifrån innehållet vad jag ska göra i veckan som kommer!
Nu har jag dock insett att vi inte äter fullt så mycket bananer som det är man får. Päronen tog jag ju hand om förra veckan och denna veckas päron kommer att bli till dessert på söndag. Men bananerna? Det blir till smoothies! Idag blev det två lyxiga sorter, perfekt för en urstressad mamma på morgonen, mixern är framme, diskad kvällen innan, bägaren jag kör allt (coh dricker ur oftast...) är också på plats, då hinner man! brrrum brrrum med handmixern och så kan jag sörpla smoothie medan jag packar väskor och kammar barn och ser till att alla kommer iväg! Tro mig, det är lättare än att äta macka med en borste i handen...
Prova!
Jordgubb och mango-smoothie
ca 1 dl frysta jordgubbar
1/2 mango, skalad och i bitar
ca 2 dl apelsinjuice (man tar så mycket man känner för, vill man ha en tjockare dricka så ta mindre, lösare, ta mer)
Mixa allt och häll upp i ett glas (om du orkar) och känn dig nyttig!

Onyttig frukostsmoothie
Rena godiset, inget för baddräkten kanske men en usel måndag när livet är pyton? Tja varför inte!
ca 1 dl frysta jordgubbar
1 skalad banan
ca 2 dl vaniljyoghurt
3 msk oboy
Mixa och drick direkt. Lägger sig dödsskönt i kistan!
image34

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0