Butternut squash

Jag gillar grönsaker, men vissa har jag inte kommit i kontakt med förut. En sådan ny bekantskap är smörnöts-squash (butternut squash). Detta är en spännande grönsak som jag fann mig själv lite handfallen inför eftersom jag aldrig förr sett och ännu mindre ätit eller lagat dylik. jag kunde hitta recept på soppa, men det var ingen av oss sugen på så det gällde att komma på något annant. Alltså gällde det att improvisera lite. En snabb sökning på nätet och så ut i köket för lite expimenterande. Och helt ärligt så måste jag erkänna att det gick ganska så bra! En trevlig rätt som kan ätas som den är, men kanske i måttlig mängd, det är en udda konsistens för en ovan ;), eller som ett tillbehör kanske? Då kan man skippa "garnityret" och i stället äta den till en lammkotlett kanske? Åååå nu blev jag sugen! Det är ganska mäktigt så en halva per person är lagom som tillbehör!
image61


Jag delade min Butternut på längden och gröpte ur kärnorna. Sedan lades de på en plåt och lite olivolja ringlades över alla ytor och så lite extra i håligheten. En vitlöksklyfta finhackades och lades ner i oljegropen. Hela härligheten saltades och pepprades och fick baka i ugnen i ca 175-180 grade i ca 30 min eller tills den är mjuk i köttet. Låt den svalna så pass att den blir handterbar och gröp ur med en sked så att det blir som en skål, försök att inte göra sönder skalet. Mosa ihop innehållet i en bunke tillsammans med färsk timjan och till en squash är ett halvt paket fetaost lagom. Smula och rör ner osten i squashköttet. Krydda med salt och peppar och skeda tillbaka moset i skalet. Höj ugnstemperaturen till 200 grader och gratinera tills den är genomvarm och fetaosten börjar smälta lite. ta ut ut ugnen och toppa med parmaskinka och färsk timjan och ät tillsammans med ett gott bröd eller servera som tillbehör till en god köttbit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0