Barnförbjuden äppledricka

Det är ännu mer äppletider och jag har precis hämtat en hel kasse med fina äpplen idag. Vad göra? Kakor, muffins, mos, gele.... här ska grejjas och mosas och skäras och rivas och skalas. Jag ska lägga upp fler förslag allt eftersom. Men jag slogs plötsligt av iden om att göra äpple- och kanellikör till den som ger oss alla dessa frukter, den blir lagom klar till jul och kanske en trevlig julklapp till personen i fråga! Jag har gjort denna flera gånger och vet att det blir gott men nu var det länge sedan för det är trots allt godast om man använder ett svenskt, obesprutat äpple med massor av smak och aromer i!
Ta en stor glasburk med patentlock, dvs glaslok som man stänger med ett metallspänne och en orange gummiring som tätning (se receptet på ingerf'ärspäron om du inte förstår min luddiga beskrivning, päronen ligger i en sådan burk!) Jag har en hel arme av sådana burkar i varierande storlek för bla likörtillverkning.
ta 1 stoort eller två mindre fina mogna och smakrika äpplen och riv dem grovt med skal och allt ner i glasburken. Häll på 3,5 dl sprit, antingen kör man på lågbudget och tar svenskt brännvin eller så gör man lyxigt och tar eau-de-vie eller konjak.
Pytsa ner en kanelstång och låt det stå så i tre veckor.
Sila av genom en silduk, den blir grummlig, det är inte mycket att göra åt om man inte vill sila genom kaffefilter,men det tar sin lilla tid.
Blanda ner 1,5 dl vit sirap och häll på flaska, lägg gärna ner en ny kanlestång som dekoration! jag lovar att det är en trevlig present! Eller något gott till sig själv om man så vill!
Personligen så tycker jag att den behöver stå till sig en stund innan man dricker den för smakerna "gifter" sig bättre då men är man otålig så går den att dricka i princip så snart sirapen har löst upp sig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0