Äpplemos

image56

Så, nu är kassen med äpplen som jag hämtade idag förvandlade till mos. Massa mos! Så nu känner jag mig lite duktig trots en annars ganska lat lördag. Tack vare min passervagga så går det som en dans, eller som ett skrap snarare.
Jag använder lite citronsyra att lägga äpplebitarna i innan koket och så får den lilla skvätten vatten som receptet anger vara av det vattnet dvs med citronsyra kvar i. Det ger ett ljusare mos, ni är mitt mörkt men det beror på att jag har skalen kvar och det är gula, gröna och röda äpplen. Vill man ha ett riktigt ljust och fint mos så skalar man sina äpplen och lägger i citronsyra+vatten.
Jag använder dessutom syltsocker för att moset inte ska bli så sött men ändå hålla sig och det är extra bra om man fått ett mos som är lite väl löst då syltsocker innehåller pektin. så nu kan vi mumsa på mos.
Ska leta upp recept med äpplemos som ingredients och återkomma, jag är nämligen sugen på gifflar med mos och mandelmasa!

Grundrecept på mos:
2 kg äpplen
1 påse citronsyra (santa Maria)
2 dl vatten
För lättsockrat mos: 1,5 dl socker per liter mos
för gammaldags sött mos: 5 dl socker per liter

Om man använder en passervagga så är det bara att hälla upp kallt vatten i en stor bunke och röra ut citronsyran. Dela varje äpple i 4 delar, putsa bort alla skadade delar och bruna fläckar och lägg efter hand i vatten. När alla äpplen är delade, lägg i en gryta och tillsätt 2 dl av citronsyrevattnet och koka äpplena mosiga. Passera dem i vaggan (eller använd ett durkslag i plast att trycka moset genom)
Mät upp moset och tillsätt sockret, om man gör lättsockrat så använd gärna syltsocker så håller det bättre. Jag ligger ungefär mitt emellan de två mångderna med socker, det är lite en smaksak. Rör ut sockret och koka upp moset igen och fyll sedan på rena varma glasburkar eller i fryslådor. Fyll hela vägen upp i glasburkarna och inte hela vägen till frysen för då blir det mosexplosion i frysen. Inte så kul!

Om man inte vill passera moset så skala och kärna ur alla äpplen och lägg i vatten. Koka sedan med en mindre mängd vatten, ca 1,5 dl vatten, det ska i princip bara vara en bottenskyla. Mosa med träslev eller potatisstöt till ett jämnt mos och mät upp och koka med sockret som ovan.

Kommentarer
Postat av: Fredrik

äpplemos är gott! mmm!

2007-10-21 @ 00:20:21
URL: http://www.fredrikfredrik.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0