Småkakor

Av en enda grunddeg så kan man skapa massor av goda småkakor. Jag tackar Leila för tipset. Jag gjorde med barnen igår en stor deg som då fick bli våra favoriter, kanelkakor, men som också ska bli flera andra sorter. Tex med sylt, med nötter och choklad och kanske någon annan sort om inte kanelen är uppäten vid det laget... man kan ju nämligen frysa degen och ta fram när man blir sugen på att baka något!
kanelkakorna är barnen med och fixar. Den stora kan själv rulla bollar och trycka till dem med en gaffel, men den lille och jag jobbar i team. jag rullar bollar och han gafflar! Ett tips, lyft inte gafflen när du tryckt till kakan utan dra bort gafflen så går kakan inte sönder.

image73
Lite suddig bild, men de är goda i alla fall!!!

Grundrecept

7 dl vetemjöl, gärna special
1 dl potatismjöl
1 dl socker
400 g margarin
2 msk iskallt vatten

Blanda alla torra ingredientser och hyvla ner kylskåpskallt margarin. Nyp ihop till smul och tillsätt vattnet. Arbeta ihop till en deg men överarbeta inte, den ska precis gå ihop. (eller kör i matberedare om du har en stor degbunke till den)  Lägg i plast i kylen en timme och baka sedan ut kakorna som du vill.

Tex rulla bollar och tryck till med en gaffel. pensla dem med uppvispat ägg och strössla med en blandning av socker och kanel. (ca 5 rågade tsk socker till 1 rejäl tsk kanel)
Grädda i 200 grader i ca 10 min, låt kallna på galler.
image75
Eller, rulla bollar och gör en grop i varje boll, fyll med en liten klick sylt och grädda som ovan. Dessa kan man garnera med vit glasyr om man vill ha extra mycket socker...

Vi provade en annan variant, en rulle som doppas i färgat socker (karamellfärg) och sedan skärs till skivor. Kallas även brysselkex. Riktiga julkakor med rött och grönt socker...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0