Wienernoguat och jordnötsfudge

Ett absolut måste hos oss! SÅÅÅÅ lätt att göra och såååå gott. Vi brukar hinna med två omgångar varje år...
Det är till och med godare än den köpta för denna blir inte så söt och grynig utan lagom söt och smältande och alldeles underbar. Färdigflagad mandel är en höjdare att köpa billigt när man kommer åt, jag brukar bunkra i ullared. Men även tex Ö&B har billiga påsar...
I USA har man nåot som heter Reese Cups, choklad fylld med jordnötsmörsfudge, gott som katten, jag levde på dessa när jag var där (vilket kan förklara varför jag sedan fick leva på bantingspulver när jag kom hem)
Detta är en förenklad variant som är lite pillig men som är helt klart värd besväret. och för den oinvigde så kan jag meddela att det salt-söta är himmelskt, inte alls så konstigt som den som är ovan vid jordnötssmör kan tycka. Prova!

Wienernoguat
250 g Odense Nougat
125 g mörk choklad, här funkar vanlig blockchoklad bra
100 g flagad mandel

Rosta mandeln i ugnens långpanna i 175 grader tills den är gyllene, passa den noga för det går ganska fort på slutet.
Smält chokladen bruten i bitar (rutor) tillsammans med nougaten antingen i vattenbad på spisen eller i micron. Rör ner mandeln i smeten och häll upp i en form som är klädd med bakplåtspapper, låt svalna och ställ sedan kallt. Skär i bitar och försök att låta bli att äta...

Jordnötsfudge
1,5 dl socker
1 dl grädde
1 msk ljus sirap
0,5 dl jordnötssmör

Blanda socker, grädde och sirap i en kastrull och koka upp under omrörning. Koka sedan på medelsvag värme i ca 5 min. Ta av från plattan och rör ner jordnötssmöret. Låt svalna och sedan stelna i kylskåp.
Ta ut fudgen och rulla kulor av smeten. Ställ dem kallt och smält ca 200 g mörk choklad och doppa sedan kulorna i chokladen. lägg på bakplåtspapper och låt stelna. Förvara i burk i kylen mellan papper.

Kommentarer
Postat av: lina

Blev väldigt sugen på jordnötsfudgen!

2007-12-15 @ 12:04:37
URL: http://linalikesmat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0