Fläskkött i apelsinsås

På vintern kan man behöva en liten vitaminkick. Och en paus från all julmat. Då kan det passa med en lite friskare rätt som den här, Vi gillar den, solgul och apelsinig och med SÅS så klart... Till kan man välja på antingen ris eller pasta, det går bra vilket som! Och en fräsch sallad till gör det lagom lätt när skinkan ligger tung i magen. Jag är lite kär i vår Ica som har massor av fn sallad i lösvikt så att jag kan blanda vad jag vill ha själv! Små söta macherosetter, rouccola och spenat mmmm och så en god dressing med lite vitlök, senap, balsamvinäger och kanske någon ört. Massa olivolja, en nypa socker och salt och peppar. Gott gott.

400 g kött, om man är exlusiv så tar man filé, annars så funkar tex färsk skinka eller snitzel alldeles utmärkt också
matfett til stekning, salt och peppar
knappt 1 pkt koncentrerad apelsinjuice (prova dig fram till vad du tycker är lagom smak)
1 pkt kelda eller liknande
1 tärning köttbuljong
1 tsk malen ingerfära
1 klyfta vitlök
ev lite vatten
en nypa socker
(sambal olek för den vågade)

Bryn köttet till vacker färg, krydda och ta upp ur pannan.
Vispa ur stekpannan med matgrädde och juice, börja med ca halva paketet och häll på mer om du vill. Krydda med ingerfära och pressad/riven vitlök och socker. Låt såsen puttra en stund. Jag tar ibland nästan hela juicepaketet och späder med lite vatten och reder såsen, men det är en smaksak. Lägg ner köttet och koka tills köttet är klart. Vill man ha lite extra drag så prova med en tsk sambal. Salta och peppra så att du gillar smaken.
Servera genast med nykokt pasta eller ris.


Kommentarer
Postat av: Sophie

Hej Mia!
Fastnade för det här receptet eftersom jag är svag för apelsinsmak i både mat och godis. Mycket god middag blev det, kan verkligen rekommenderas. Någon av de närmsta dagarna skall jag ge mig på wienernougaten också...
Kram på dig!

2007-12-19 @ 21:33:33
Postat av: Mia

Jag gillar också apelsin! Kul att du gillade det. Vår wienernougat är nästan slut redan... den är livsfarlig för mig... och så lätt att göra att man gör en omgång till. och en till. och en till... Du kan ju lätt byta bailysen i tryffeln mot grand marnie, dvs apelsinsmak om du vill också!
*L* kram

2007-12-20 @ 07:31:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0