Kaloristinna maffiga muffins

Om man har varit i USA och ätit muffins till frukost så vet man också vad jag pratar om. Varma, tunga maffiga saker i vilka man skär ett jack i mitten och trycker ner en obskyr klick smör som får smälta. Sedan äter man med sked och bara njuter och skiter i kalorier och vågar och bikinis. Så gissa om jag föll för dessa underbara, feta, söta, kladdiga saker!!!! jag har en påse i frysen och när det är pestigt väder och jag tycker synd om mig själv för att jag måste sitta med näsan i Inskomstskattelagen igen så kokar jag en kopp the, trycker in en muffins i micron och sätter mig bekvämt och bara njuter en stund. En och annan smörfläck i en lagbok har väl ingen dött av? Och plötsligt är till och med moms ganska mysigt.
Om man nu är som mina barn som tycker att smör i en muffin är groteskt (utan att ens ha prövat) så är det okej att äta dem som de är, men våga prova, det är lite av en smaksensation!

Äpplemuffin med kokostopping
Slå på ugenen på 200 grader.
Blanda
375 g vetemjöl (ca 6,75 dl)
3,5 tsk bakpulver
1,75 dl brun farin
1 tsk kanel
Ta ett stort och mogt äpple elelr två små. Dela det i 8 klyftor, ta bort kärnorna och skiva i inte allt för tunna skivor tvärs över. Eller hacka det som du själv vill. Behöver inte skalas.
Blanda ner i mjölblandningen.
Rör sedan ihop i en annan skål:
1 ägg
1,75 dl filmjölk
1,25 dl olja (japp, sa ju att det är fett!)
Häll detta över mjölgegget och rör ihop till en degliknande smet.
Ställ ut 12 -14 rejäla amerikanska muffinsformar eller lägg vanliga bullformar i en muffinspanna. Klicka ut smeten i formarna, de kan vara ganska fulla och platta till lite på oppen.
smula ihop koksotoppingen i en skål:
0.75 dl mjöl
2 msk socker
1,25 dl kokos
drygt 25 g margarin
nyp ihop och smula över muffinsen
Sätt in i ugnen i ca 20 min. Toppingen ska få fin färg.
Ät varma med massa smör och försök att inte väka i dig alla på en gång! Går jättebra att frysa, emn se till att de inte ligger allt för huller om buller i påsen för då kan toppingen fastna i varandra och det blir svårt att nalla en och en när man blir sugen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0