Gott slut

Inför stundande förberedelser inför kvällens middag vill jag bara passa på att önska er alla ett gott slut och ett riktigt gott nytt år!
Inför det nya året lovar jag att avstå från nyårslöften i år igen ;) och att försöka att hålla bloggen uppdaterad så gott jag kan!
Nu ska vi riva vårt pepparkakshus medan vi väntar på det nya året!
SKÅL och GOTT NYTT ÅR!

Nyårsmeny

Vi har konfererat lite här om vad vi ska ha til middag i morgon. Valet har blivit en kompromiss och kanske inte den mest korekta sammansättningen av rätter, men alla ska ju vara nöjda och då skiter vi i alla kunniga som säkert ryser över hur vi mixar och matchar rätter!
Först blir det en musseltoast med vitlök, en gammal favorit hos oss! Och godare än man skulle kunna tro kanske.
Sedan åker fonduegrytan fram, såser rörs ihop och så ska vi doppa en mix av nöt och fläskkött. File är att föredra här eftersom man tillagar så kort stund. Till det har barnen önskat kroketter och så en hög med grönsaker att dippa i goda såser också.
Till dessert blir det en ostbricka till oss längre typer och glass med chokladsås till de korta i familjen.
Såserna finns på bloggen redan och toasten kommer här.

Musseltoast:
4 st
1 burk musslor av hyfsad kvalitet
4 skivor formfranska
4 msk margarin eller smör (eller bara 4 rejäla klickar, man behöver inte direkt mäta)
1-3 klyftor vitlök, beroende på hur galen man är i smaken
salt och svartpeppar
persilja

Skär av kanterna på brödet om du är kinkig. fördela musslorna på brödet efter att de fått rinna av ordentligt!
Blanda margarinet med vitlök, salt och peppar samt finhackad persilja. Bäst om margarinet är mjukt, kör det en stund i micron annars. Klicka ut små klickar över musslorna på mackan och precis innan man ska äta så är det bara att gratinera mackorna i 225 grader tills smöret är smält och bubblit och brödet börjat bli gyllenen kring kanterna. Ska ätas iktigt varma med en kall öl till, det är en höjdare!

Vardag med fläskkotlett

Julen är nu helt över här, förutom den sista skinkan som vi tappert tuggar i oss till frukosten. Snart ska vi fixa nyårsmiddag och det är ju kul, men så är det en vanlig dag däe emellan. Då ska man också äta.
Jag har bestämt mig för att göra en gammal favorit som vi gillar men inte har ätit på ett tag. Kanske för att vi bara har GOD wiskey hemma och därmed inte vill slösa på maten, men å andra sidan, varför inte? Vi började laga denna mat efter ett felköp en gång. Det som skulle bli något gott att smutta på smakade apa och vi ansåg att den nog passade bättre i maten. Så fick det bli och således lagade vi vid tid och tillfälle dessa wiskeykotleterna. Ganska lätt att laga och gott tycker till och med barnen. Smaken blir kvar men spriten försvinner i ugnen.
Vi äter gärna ris till, men tex pressad potatis går också bra. Lite gröna bönor, gärna stekta med lök, är väldigt gott till. Eller kanske vanliga gröna ärtor eller lite tomat? En grönsakt ill är dock bra för såsen är lite tung och då är det bra med något grönt som kan bryta mot det feta.

till 4 personer
4 rejäla fläskkotletter, med eller utan ben (tänk på att tillagningstiden kan bli längre med ett ben, kolla noga!)
stekfett, salt och peppar
ca 1 dl wiskey
1 pkt grädde (ca 2,5-3 dl)
0,5-1 msk idealmjöl (lös sås liten mängd, tjock sås stora mängden)
lite tomater
ev ost

Ta fram kotletterna och torka gärna av dem om de är blöta. Bryn dem till vacker färg i en stekpanna och krydda med salt och peppar. Lägg dem i en smord ugnsfast form där de får blats bredvid varandra.
Häll över wiskeyn och låt stå minst 15 min.
Värm upp ugnen, sätt på riset. Vispa ihop grädden med mjölet och häll över köttet. Skaka formen lite. Skär tomaterna i grova bitar och fördela över köttet. Täck med ost om du vill, man kan lika gärna vara utan, prova båda om du vill. Vi vuxna föredrar med ost, men barnen utan.
Sätt in i ugnen i 200 grader 15-20 min, såsen ska bubbla och tjockna och köttet ska vara helt genomstekt, men helst inte torrt. Alltså kan det gå lite fortare också. Kolla och framför allt om du har ben i kotletten eller om den är väldigt tjock.
Servera med riset, gröna bönor och såsen.

banan och currygryta med mandel

Lite enkel mat som smakar något annat än jul kan var gott och för mig är grytor så himla bra när man inte vill hålla på och mecka med massor av olika saker. Ner med allt och kör så det ryker.
Det fungerar bäst med fläskkött här tycker jag, men man kan faktiskt byta mot kycklingfile om det är vad man råkar ha hemma just denna dag. Så kinkigt är det inte. Mandeln kan man byta mot jordnötter, cashew eller mandelspån som man rostar lätt i en stekpanna eller som man faktiskt kan köpa färdigrostade också... eller så skiter man i nötterna helt.
Dock är detta ingen hit att spara på i en lunchlåda enligt mig för bananen blir så vansnnigt tråkig. Men om man inte är kinkig för det så är det ju okej och om man absolut vill så kan man ju ta undan mat innan bananen åker ner och göra sin lunch och så ta med en oskalad banan att toppa med när man ska äta. Alla sätt är bra utom de riktigt dåliga.... ;)

Gryta för ca 4 personer
500 gr strimlat fläskkött, tex skinka, snitzel elelr skinkstek
1 hackad gul lök
margarin, salt och peppar
2-4 tsk curry
1 msk vetemjöl
1 dl vatten
1 pkt Kelda
1 burk svamp
ca 1 dl skållad skalad mandel i halvor (eller anndra nötter enligt ovan)
2 bananer

Starta riskoket. Smält margarinet i en stekgryta och häll av svampen. Fräs köttet till fin färg och lägg sedan ner lök och svamp. Krydda med salt och peppar och curry. Fräs en minut. Dra av från värmen och pudra över mjölet. Rör om ordentligt och späd med vatten och kelda. Koka upp och låt puttra på medelvärme ca 15 min.  Skär under tiden en sallad till om du vill.
När köttet är genomkokt så smaka av grytan. Mer salt? Mer curry? Inte? Skala och skiva då bananerna och lägg ner i grytan och låt dem bli varma. Strö över nötter, mandel eller spån.
Servera med ris och en sallad.

Vaniljkringlor

Detta är en lättarbetad deg som fungerar bra att baka med tillsammans med barn. Det är en ganska fet deg dock som flottar lite på händerna men som är smidig och faktiskt kan formas till både sniglar och hjärtan och bilar om man inte vill vara traditionell och göra kringlor.
Vi brukar göra dem med pärlsocker på till barnen, lätt att ta fram och pärlosocker är alltid lite festligt. Men till vuxna så är det lyxigt att låta bli att pensla kringlorna och istället innan servering smälta margarin (eller ta flytande) och pensla med för att sedan doppa hela härligheten i strösocker. Vill man vara förutseende så kan man baka dem i förväg, frysa dem som de är och sockerdoppa dem när det är dags att äta. Smaksigt och lite lyxigt och så kan man tävla om vem som kan äta upp sin kringla utan att slicka sig om munnen...
Det är ganska lite socker i degen men vaniljsmaken luras lite så att det känns sötare än det är. Bra tycker jag som just satt mina ungar på långsam sockeravvänjning efter julen.
image80
ca 20 vaniljkringlor

7 dl mjöl
0,5 dl socker
1 krm salt
25 gr torrjäst
100 g margarin
1 msk vaniljsocker
1 ägg
2,5 dl mjölk

Blanda allt torrt i en bunke och rör om så att allt är blandat.
Hyvla ner margarinet med en osthyvel i mjölblandningen och knäk ner ägget.
Värm mjölken till ca 40 grader och häll ner och arbeta ihop degen tills den är seg och blank och smidig. Om den inte vill bli smidig och släppa kanterna så tillsätt lite mer mjöl, men var försiktig, man vill inte ha en för hård deg.
Låt den jäsa under plasfilm ca 45 min. Ta upp och knåda degen, den ska gå lätt att arbeta med när den knådats lite, annars så kan man ta liiiite mer mjöl.
Baka ut till kringlor, sniglar eller vad ni känner för. Jag gör kringlor av den gamla sorten av en ca fingertjock korv som är ca 15 cm lång. Men det är en smaksak och vi får alltid fler än 20 för om man bara gör 20 så får man bjässar...
Låt dem jäsa på plåtar under bakduk ca 30 min.
Nu får man välja om man vill pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker eller om man vill göra dem sockerdoppade senare för då ska man INTE pensla dem alls.
Värm ugnen till 200 g och grädda dem mitt i ugen tills de är gyllene, jag tror att det tog ca 8 min hos mig men det beror på hur stora bullar du gör och din ugn. Kolla dem noga.
Låt svalna på galler under en handduk och ät dem sedan ihop med saft, kaffe elelr en kopp the när det regnar ute och känns ruggigt.

God fortsättning

Så var det mesta av julen slut för i år och sillen, skinkan, köttbullarna och knäcken står nog de flesta upp i halsen. Och ändå så äter vi, för man måste ju äta julmat in i det sista... Vi har gjort en liten pakt här, att bara äta det vi gillar, man äter massor i alla fall så varför ödsla sitt ätande på det man egentligen inte tycker är så gott? Nej, just det. Alltså frosar vi bara i det vi faktiskt tycker om. Fast det är ju ganska mycket det också. Jaja, man kan inte få allt.
Vårt pepparkakshus, livligt dekorerat av barnen, lever några dagar till, det ska rivas på nyårsafton. Alla längtar. (?)Och jag har fått order om att göra ett större hus nästa år... vi får väl se om mina arketektiska kunskaper räcker till det. Och degen förstås.
Idag bakas det vaniljkringlor här för att dämpa sockerhetsen lite och få bort julsmaken ur munnen och jag ska koka risotto i kväll med tre sortes ost. Det är en höjdare, men jag får återkomma med ett recept eftersom jag inte är någon egentlig receptperson. Om ni bara kan ana hur mycket jag har fått klura detta året på hur mycket och vad och varför jag häller i saker... jag gör det mesta efter eget huvud. Basen är allt som oftast ett recept, men resten... jaja, jag lovar att prova mig fram med måttsatsen i högsta hugg och återkomma.

I julklapp fick jag i år kokböcker med italiensk mat så detta kommer att provas livligt under våren. Och jag är nästan kär i boken av Paolo Roberto, MINA FASTRAS MAT, en underbar kombination av recept, vackra bilder (haha, där ligger man i lä) och fina berättelser så som Paolo minns dem. Jag erkänner att jag inte är ett fan av boxaren och medieprofilen Paolo, men jag smälter av boken. Så ett litet tips för framtiden.
Ha en god fortsättning allihop!
316172-79
Okej, jag erkänner att det ser lite pluttigt ut, men det var allt som degen räckte till i år...

FÖRESTEN, INFÖR DET NYA ÅRET SÅ EFTERLYSER JAG LITE MER KOMMENTARER. VAD SAKNAS, VAD ÄR BRA, VAD ÄR DÅLIGT, VAD KAN BLI ANORLUNDA OCH KANSKE OCKSÅ BÄTTRE? ÄR NÅGOT RECEPT INTE SÅ SOM DU TÄNKT DIG? STÄMMER INTE MÅTTEN OCH TIDEN MED DITT KÖK? TALA OM DET FÖR MIG OCH ALLA ANDRA!
HUR? KLICKA PÅ LÄNKEN "
KOMMENTARER" LÄNGST NER I VARJE INLÄGG OCH SKRIV NÅGOT! JAG LÄSER OCH LOVAR ATT SVARA PÅ ALLT SOM KOMMER IN.

God jul

Och med tanke på att detta mest handlar om MAT så får vi väl verkligen hoppas på en GOD högtid. Jag vill önska alla flitiga och för den delen sporadiska läsare en trevlig helg med massor av god mat. Oftast blir det kanske lite för mycket av det goda också, men det hör nästa till att ha lite magknip någon gång under julen. På samma sätt som man behöver en liten sockeravvänjning efter nyåret... all julmust, choklad, knäck, kola och annat som liksom slinker ner bara för att det finns.
Hos oss är julen något av ett hopkok. Vi har försökt att banta ner julbordet till bara sådant som vi faktiskt tycker om. Men så är det något som en vill ha och då får ju det vara med även om ingne annan vill ha just den delen. Och så blir det massor av mat i alla fall.
För mig är julen också mycket minnen, barndom och tradition. Vissa saker har vi släppt, men kroppkakorna kan vi inte leva utan. Lika lite som en jul utan knäck är en riktig jul. Skinkan orkar vi inte ens griljera i år, ingen gillar ju det kletet i alla fall så det skiter vi i helt enkelt. Den är god ändå. Och sillen, ja den har vi minskat ner på också, jag äter mest sill till påsk och midsommar. Småländska isterband har vi inga i år eftersom min privata leverantör har gått bort, så jag är utan. Dem frossar jag på i minnet. Men tro mig, det finns mat så att det räcker och blir över.
Vi har också en liten oortodox tradition hos oss, att inte äta julmat på lillejul eller som i år, juldagen. Då åker fonduegrytan fram istället. Fett så det förslår men med lite goda tillbehör så är det en höjdare att slippa lite av de klassiska julsmakerna.
316172-91
Vi har ofta bakad potatis, grönsaker i stavar och så goda såser till köttet. Jag ska dela med mig av våra favoriter:

Tartarsås:
1 dl majonäs
1 hackad gul lök
2 hackade ättiksgurkor
1 msk kapris
1 hårdkokt hackat ägg

Jag kör gurka och lök i min minihack som jag har till mixerstaven. Sedan blandas allt i en skål och får stå i kylen minst en timme innan man ska äta så att alla smaker får komma fram. Gott till köttet, även till en lövbiff och klyftpotatis om man vill en annan dag.

Vitlöksostsås
1 dl majonäs
2-3 klyftor vitlök
0,5 dl riven stark ost
Riv osten på den fina sidan på rivjärnet, inga stora bitar. Blanda allt och krydda med salt och peppar. God, fet och mäktig och kan även smältas ner i en potatis med fördel! Gör mycket, för det blir lite och det går åt!

Currysås
1 dl majonäs
3 msk mjölk
1 stort skalat, rivet äpple
0,5 hackad gul lök
1-2 tsk curry
lite citron
salt o peppar

Blanda allt till en smidig sås, smaka av med citron, salt och peppar och ställ kallt till servering. Obs, styrkan kommer fram när den står, så var inte allt för generös med curryn.

Aioli på kalmarvis
2 delar majonäs
1 del creme fraish
vitlök
en skvätt balsmavinäger
salt o peppar
klippt persilja
blanda allt och låt stå en stund svalt

Nu har ni lite at välja på, gör en eller alla, det är gott med lite variation!

Havrekakor med gott

Här är en variant av havrekakor som ser snygga ut och som är härligt spröda och goda. Både med och utan extra gott. Om man känner nöthatare eller allergiker, var då noga med att inte blanda kakorna! Jag gör dubbel sats deg, tar undan hälften och bakar ut kakor med bara havre först på en egen plåt som får kallna på eget galler innan jag sedan blandar ner nötter och choklad i den andra omgången. Allt för att inte "smitta" kakorna med spår av nötter, DET vill jag inte ha på mitt samvete.
Jag dekorerar mina kakor med mörk eller vit choklad. I år fick de nötfria kakorna mörk choklad eftersom våra allergiker kan äta choklad medan de som är fyllda med hackad vit choklad och pecannötter fick ränder av vit choklad. Lätt att hålla reda på vilka som är vilka!
Jag lägger alla mina kakor som är svala tätt tillsammans, smälter chokladen i micron i en plastpåse och sedan är det bara att klippa av ett hörn och göra ränder över alla kakor på en och samma gång. Låt kallna och ta sedan och packa in dem i frysen. Man kan nämligen lika gärna äta dem frysta som tinade, om man inte kan vänta det vill säga...
316172-78
DE KAKOR SOM HAR NÖTTER I SIG BLIR INTE LIKA PLATTA SOM DE UTAN NÅGOT EXTRA I DEGEN. ALLTSÅ FLYTER DE INTE HELLER UT LIKA MYCKET VID GRÄDDNINGEN, MEN GODA, DET ÄR DE!


Havrekakor ca 20 st.(detta är en sats, jag brukar dubbla för det går åt...)

100 g margarin
1 dl socker
1 dl havregryn
0,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl

extra: 1 dl hackade nötter tex pecannötter, cashew eller hasselnötter
0,5 dl hackad vit choklad

Rör smör och socker vitt och pösigt, jag kör maskinen, menelvisp eller ren handkraft går lika bra.
Blanda ner resten av ingredienserna och blanda samman.
Enligt tradition så ska man göra en rulle som ska vila i kyl och som sedan ska skivas och rullas till kulor. Sånt har inte jag tid med så här skopas degen upp direkt i handen och rullas till bollar som placeras på plåten. Och ärligt talat, det går precis lika bra, jag märker ingen skillnad.
Och rulla och rulla... snarare klämma ihop till en boll. Jag gör i storlek med en dank, en stoor spelkula. Vill man ha färre men maffigare så kan man göra mer i storlek med en pingisboll. Lägg dem glest och vill man ha runda fina kakor så tänk på att ha avstånd även från plåtens kanter. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 10-15 min, de ska få fin färg.
Garnera med smält choklad. Om du vill. Det går faktiskt bra att äta dem som de är också.

farmors chokladkola

Vi gillar sötsaker till jul. Jag äter nog minst av alla i familjen men gillar verkligen att röra i knäcken, rulla tryffeln och koka kolasmeten. Min svärmor gör dessa kolor till jul, eller kanske snarare gjorde. Nu har vi fått överta tillverkningen som är något av ett familjepyssel. Mamma (eller faktiskt ibland pappa) kokar smeten, barnen övervakar och provsmakar alla misslyckade och överoptimistiska kulprov samt hjälper till att packa in varje enskild kola i smörpapper eller aluminiumfolie. Jag föredrar folie, det ser fint ut och det är sä lätt för eländet vecklar inte upp sig när man just vikt in fina hörn...
Det blir ganska många av den här satsen och den är hyfsat mäktig så man kan skära lite mindre bitar och då passar det fint att ta med en strut kola bort som en liten extra gåva om man är bortbjuden till jul. Eller varför inte ge värden och värdinnan en ask med en blandning av lite tryffel, wienernougat och kola? Klä en låda i lite julpapper och lägg en röd servett eller silkespapper innuti så får du en fin present! Vill man göra det lite extra kul så kan man ju dela med sig av recepten också ifall det skulle bli mersmak...

3-4 msk kakao beroende på hur chokladig du är...
2 dl socker
1,5 dl sirap
3 dl vispgrädde
häll kakao och socker i en gryta och vispa sönder alla kakaoklumpar med en visp. Tillsätt sirap och grädde och koka upp och låt sedan koka i ca 45 min eller tills smeten håller kulprovet. Slå upp på bakplåtspapper som du vikt till en låda som är ca 30x20-25 cm stor. Fäst hörnen med gem så den håller ihop. Låt svalna och skär sedan i lagom stora bitar (där DU bestämmer vad som är lagom) Slå in alla bitarna i papper eller folie. Förvara i en burk i kylen och ställ fram en stund innan de ska ätas. Eller gå och smygät dem kylskåpskalla när du kommer åt ;)


Pasta med gorgonzola

Ibland känner jag inte alls för att äta kött. Kanske en kvarleva från alla de vegetariska åren som hobbykanin, vad vet jag? Jag är bara inte sugen på kött helt enkelt. Då är detta en hit. Med färsk pasta så blir det lite lyxigare, något för en fredag eller lördag när man vill ha något gott men inte vill laga en jobbig och komplicerad rätt för det här är lat-mat tycker jag, det går fort att laga och är lätt.
Till pastan och såsen bör man ha en god sallad, för såsen är ganska tung med all osten och pasta lika så. Och eftersom man använder basilika till såsen så är det kalas med en tomatsallad med basilika och lite rödlök bredvid. Jag gillar när jag kan använda all basilika, det är så störande att köpa en kruka, använda typ 8 blad och sedan försöka hålla resten vid liv men alltid misslyckas... här går det mesta åt!
 
Börja med salladen. Skär rumsvarma tomater i skivor, bitar, klyftor eller vad du känner för och så många som du tror går åt.
Skala och skiva en röd lök och blanda med tomaten. Salta och peppra och ringla över lite olivolja och garnera med strimlad basilika, typ halva krukan. Låt stå på bordet.
Koka upp vattnet till pastan, salta och häll i en skvätt olja. 
Vispa ut 1,5 msk vetemjöl i 1 dl vatten. Ställ åt sidan. Koka upp 1 dl vattem, 2 dl grädde av valfri fetthalt (men ta inte allt för smal grädde för då tappar man lite av smaken, fett är ju en smakbärare!) tillsammans med en halv tärning grönsaksbuljong. När det kokar, ta av det från plattan och vispa i redningen, om du inte vill ha en allt för tjock sås så ta lite i taget tills du fått den konsistens du gillar. Koka upp under omrörning och låt koka ca 5 min. Släng ner pastan under tiden och koka den enligt anvisning på paketet. Slå av plattan. Tärna 150-200 g gorgonzola men ta inte den hårda skorpan. Rör ner osten i den varma såsen som INTE ska koka nu. Rör tills osten har smält. Lägg upp all pasta i en skål eller på ett fat. Häll såsen över och repa över massor av basilikablad och toppa med hela eller grovt hackade valnötter och servera med salladen och ett glas gott rött vin till.
Middag som är lyxig, god och supersnabb, ni kan sitta vid bordet på mindre än 20 min!
Och om ungarna vägrar äta din goda sås, öppna en paket färdig pastasås till dem och spara lite pasta vid sidan... det går ganska bra det också.

Mammas mazarinkaka

Jag tillhör dem som inte gillar en herderlig mazarin, den där med glasyr på i en aluminiumform. Men den här kakan som är en mjuk mandelkaka med lite smak av bittermandel är ljuvlig. Som idag när jag känner mig lite hängig så är en nybakad bit kaka och ett glas kall mjölk himmelrike!
Det är en lätt kaka, bara att röra ihop allt och den är ganska tung och lite fet så den förblir saftig längre än en sockerkaka. Vill man göra den extra fin så kan man pudra den med lite florsocker innan man serverar den, kanske låta barnen klippa en fin "snöstjärna" att lägga på och pudra över så det blir ett fint mönster.
Vill man göra det lätt för sig så använder man dess utom flytande margarin så slipper man smälta och vänta på att det ska svalna... MEN man behöver en mandelkvarn, en av den gamla sorten som verkigen maler mandeln.

25-30 sötmandlar (låt barnen räkna dem, det är kul)
5 bittermandlar (men håll dessa borta från ungarna!)
3 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 ägg
1,5 dl mjölk
1,5 dl flytande margarin (eller 150 g smält margarin)

Smörj en rund form med östagbar kant och bröa den.
Mal all mandel och häll i en bunke. Blanda alla de torra ingredientserna i bunken och rör sedan ner ägg, mjölk och margarin.
Häll smeten i formen och bre ut den någotsånär jämt i formen.
Grädda i 175 grader, långt ner i ugnen i ca 50-55 min. Om ytan blir för mörk, lägg över lite folie mot slutet och känn med en sticka att kakan är klar. Låt den vila lite innan du tar ut den och skär upp den där första mandeldoftande härliga biten... om du nu kan vänta. Det kan inte jag!

Fläskkött i apelsinsås

På vintern kan man behöva en liten vitaminkick. Och en paus från all julmat. Då kan det passa med en lite friskare rätt som den här, Vi gillar den, solgul och apelsinig och med SÅS så klart... Till kan man välja på antingen ris eller pasta, det går bra vilket som! Och en fräsch sallad till gör det lagom lätt när skinkan ligger tung i magen. Jag är lite kär i vår Ica som har massor av fn sallad i lösvikt så att jag kan blanda vad jag vill ha själv! Små söta macherosetter, rouccola och spenat mmmm och så en god dressing med lite vitlök, senap, balsamvinäger och kanske någon ört. Massa olivolja, en nypa socker och salt och peppar. Gott gott.

400 g kött, om man är exlusiv så tar man filé, annars så funkar tex färsk skinka eller snitzel alldeles utmärkt också
matfett til stekning, salt och peppar
knappt 1 pkt koncentrerad apelsinjuice (prova dig fram till vad du tycker är lagom smak)
1 pkt kelda eller liknande
1 tärning köttbuljong
1 tsk malen ingerfära
1 klyfta vitlök
ev lite vatten
en nypa socker
(sambal olek för den vågade)

Bryn köttet till vacker färg, krydda och ta upp ur pannan.
Vispa ur stekpannan med matgrädde och juice, börja med ca halva paketet och häll på mer om du vill. Krydda med ingerfära och pressad/riven vitlök och socker. Låt såsen puttra en stund. Jag tar ibland nästan hela juicepaketet och späder med lite vatten och reder såsen, men det är en smaksak. Lägg ner köttet och koka tills köttet är klart. Vill man ha lite extra drag så prova med en tsk sambal. Salta och peppra så att du gillar smaken.
Servera genast med nykokt pasta eller ris.


Gravad ströming

Till jul och ibland till midsommar så gör jag gravad strömming, godare än det låter och lite mildare än sill. Av grunden så görs hos oss två sorter, en med senap och en med vitlök, men man kan göra bara en sort om man vill, men vi tycker att båda är goda. Man ska dock inte spara dem allt för länge i kylen, men en vecka är inget problem och vi har överlevt att äta den efter två också. Om man gör en större sats, ta fram lite åt gången i en mindre skål så håller det sig bättre än om den får stå framme på julbord efter julbord i rumstemperatur.
Jag köper strömmingsfilé som jag tar av skinnet på. Den riktigt garvade kan köpa hela strömmingar men räkna då om vikten så att du får total vikt filéer.

Gravning, grunden
600 g strömmingsfilé
5 dl vatten
1 dl ättikssprit
1 msk salt

Dra av skinnet från fisken och skölj den. Lägg i ett durkslag. Blanda lagen och lägg ner fisken så att alla fiskar är täckta. Täck över och ställ i kyl över natten, alla filéerna ska bli vitaktiga.
Ta upp fisken och låt den rinna av medan du blandar såsen.

Sås lagom till 600 g strömming (jag gravar 600 g fisk och gör sedan en halv sats sås med senap och en halv sats sås med vitlök, det brukar räcka till oss men detta receptet är helt dvs till en hel sats fisk)

Vitlök:
1 dl majonäs
2 dl gräddfil
1 msk svensk senap
2 klyftor vitlök
0,5 dl finhackad persilja
0,5 dl finhackad dill
salt och vitpeppar

Blanda allt till såsen, vitlöken pressad, rör ordentligt. Varva sill och sås i en burk med lock som sluter tätt, se till att såsen täcker all fisken. Ställ kallt ett dygn innan du äter. Gott på knäcke eller till kokt potatis.

Senap:
1 dl svensk senap, typ slotts
0,5 dl socker
2 msk vitvinsvinäger
1,5 dl matolja, inte oliv!
0,5 tsk vitpeppar
1 dl finhackad dill

Rör senap, socker och vinäger och vispa sedan ner oljan i en smal stråle till en slät sås. Smaksätt med peppar och rör ner dill. Varva sill med såsen i en burk med lock som sluter tätt och ställ i kyl över natten innan den äts.

fläsk på tre sätt

Som barn till en tvättäkta bonnatös så är jag uppfödd på fläsk. Randigt, rimmat, fett fläsk i olika former. När jag var liten så var det min absoluta favoriträtt. Men nu mera är det allt för sälland på vår matsedel. Dels för att maken inte gillar det salta, knapriga och feta och dels för att det är svårt att hitta det där riktiga stora fina bitarna av rimmat fläsk. Numera får man nöjja sig med färdigskivat magert eller allt för fett fläsk i små ynkliga bitar och de enda som tycks köpa är jag och Tore 96 år... jaja, nu är det i alla fall dags igen för varje jul görs det småländska kroppkakor fyllda med fläsk och då passar jag på att laga lite andra goda fläskräter också!

Just det, kroppkakor. Dessa underbara små bollar som jag inte kan få nog av och som alltid serveras nystekta, frasiga och gyllene på vårt julbord, de är en riktig tradition som jag till och med fått den skånska delen av släkten att uppskatta. Och nu gott folk så menar jag de små vita sakerna, inte de tunga, gråa, lite sega som går under tilltalet Öländska kroppkakor och som görs på rå potatis... nej nej, det må vara endast en bro mellan de tu men i verkligheten så är det ljusår. Inget illa menat, men alla vi som ätit dessa till lunch i skolmatsalen får lätta rysningar... Om man råkade tappa en i golvet på väg till bordet så gjorde det inget, den studsade så fint tillbaka upp på talriken. HUUUU

Nåja, ena dagen så blir det i alla fall nykokta kroppkakor med smör och lingon och en skvätt rinnande grädde, andra dagen kokt potatis, knaperstekt fläsk och en tjock löksås med lingon till och så sista dagen en lufsa så som min pappa lagade den. På bara potatis. Jisses, nu börjar jag nästan yra av hunger!

Kroppkakor
10-12 potatisar av en mjölig sort
1ägg
2,5-3 dl vetemjöl
1 tsk salt

Fyllning
200 g rimmat fläsk (eller lite mer...)
1 gul lök
kryddpeppar efter smak

Börja med fyllningen, den kan man gärna göra dagen innan så att den är kall när det är dags att koka härligheten.
Tärna fläsket i SMÅ fina tärningar, lättast när fläsket är halvfruset. kallt om fingrarna men som sagt lättare. En vass kniv är ett måste. Finhacka löken. Fräs lök och fläsk i en rejäl stekpanna och krydda med kyddpeppar efter smak, jag är sådär på just den kyddan som är ganska kraftig så jag smakar av efter hand. Salt brukar inte behövas eftersom fläsket är salt i och med att det är rimmat. Men om du har ett fläsk som inte är salt nog så använd lite grand om du tycker att det behövs. Ställ fyllningen åt sidan.

Skala och koka potatisen. Pressa den varm ner i en bunke och låt svalna så pass att den är behaglig att arbeta med, den får inte vara för varm. Under tiden så kan du koka upp vattnet till själva kokandet av de färdiga kroppkakorna, det brukar ta en stund att värma upp en så stor mängd vatten.
Tillsätt ägget och mjölet i potatisen men var lite sparsam, det ska bli en deg som går att handtera, men inte mer, om man är för frikostig med mjölet så riskerar man hårda, mjöliga kakor som inte gör någon glad.
Jag brukar ha en kladdig deg men mjöla händerna istället, men det är en smaksak och framför allt en vanesak, det är lite pilig och min mamma hatade det årliga koket, men gjorde det ändå eftersom hon liksom jag älskar nykokta kroppkakor.
Gör en rulle av degen och skär skivor ca 2 cm tjocka. Eller dra av en bit av degen och platta ut den lite i en mjölad handflata. Lägg i en sked fyllning, så pass att det går att stänga till genom att nypa ihop alla kanter. Rulla till en boll och lägg åt sidan. Gör så med all deg och fyllning. Om man nu till nöds inte gillar fläsk så kan man göra som min pappa, fyll koppkakan med en klick äkta och extrasaltat smör, det kallade han blinning och åt med förtjusning.
Koka upp en stoor kastrull med saltat vatten, det ska smaka tårar om det. När det kokar, sänk värmen så att det sjuder och lägg försiktigt ner kroppkakorna med en hålslev. man kan lägga ner så många åt gångn att de nästan täcker botten.  De sjunker först och när de flyter upp så ska de koka 5 min innan de är klara. Ät dem varma med lingon, smör och grädde. Mmmmmm
Och de som är kvar styckfryser vi och tar fram till jul. jag gör mina små, som en pingisboll, men man kan så klart göra störe också. De stora kan man skiva och steka upp, de små helsteker vi till en gyllene yta och äter varma på julbordet. Nu längtar jag!

Löksås
Och om man nu har fläsk hemma så kan man koka potatis, knapersteka fläsket och sedan varmhålla det i ugnen medan man gör en god löksås i stekpannan med lite av fettet från fläsket kvar.
Häll av lite fett om du tycker att det är mycket och strimla 2 gula lökar. Fräs dem mjuka i fettet tillsammans med 1 msk socker. Pudra över 2 msk vetemjöl och späd med mjölk eller grädde till en lagom tjock sås. Smaksätt med vitpeppar, soya och ev lite salt och servera med lingon! Höjdaren när jag var liten! Och så barndomens efterätt, ett glas mjölk med en sked lingon i så klart.
Lååångt innan sockerdebatten.

Lufsa
Sist men inte minst så kör vi lufsa så som min pappa gjorde. Här finns inget recept, man provade sig fram.
Smöj en ugnsfast form och lägg ut fläskskivor i botten så att de täcker hela formen, alltså så går det åt så mycket fläsk som formen är stor. Stek fläsket i ugn på ca 200 gr medan du gör smeten, det ska få en liten förtur bara, inte steka klart.
Skala och dela potatis av en mjölig sort och lägg ner i en mixer eller finriv dem till en grötig sörja. (visst åter det gott?! *S*)  Om du kör i mixer, ta lite i taget och tillsätt en pyttegnutta vatten så att det går att mixa. Krydda med salt och vitpeppar. Häll smeten över fläsket i ugnen. ser det lite ut? Gör mer smet. det ska vara en knapp cm smet i formen.
Grädda i ugnen tills ytan har fått färg och kanterna är gyllene och knapriga. Skär i bitar och ät med lngon. Eller krösamos som Emil sa!
Riktig bonnamat.

Wienernoguat och jordnötsfudge

Ett absolut måste hos oss! SÅÅÅÅ lätt att göra och såååå gott. Vi brukar hinna med två omgångar varje år...
Det är till och med godare än den köpta för denna blir inte så söt och grynig utan lagom söt och smältande och alldeles underbar. Färdigflagad mandel är en höjdare att köpa billigt när man kommer åt, jag brukar bunkra i ullared. Men även tex Ö&B har billiga påsar...
I USA har man nåot som heter Reese Cups, choklad fylld med jordnötsmörsfudge, gott som katten, jag levde på dessa när jag var där (vilket kan förklara varför jag sedan fick leva på bantingspulver när jag kom hem)
Detta är en förenklad variant som är lite pillig men som är helt klart värd besväret. och för den oinvigde så kan jag meddela att det salt-söta är himmelskt, inte alls så konstigt som den som är ovan vid jordnötssmör kan tycka. Prova!

Wienernoguat
250 g Odense Nougat
125 g mörk choklad, här funkar vanlig blockchoklad bra
100 g flagad mandel

Rosta mandeln i ugnens långpanna i 175 grader tills den är gyllene, passa den noga för det går ganska fort på slutet.
Smält chokladen bruten i bitar (rutor) tillsammans med nougaten antingen i vattenbad på spisen eller i micron. Rör ner mandeln i smeten och häll upp i en form som är klädd med bakplåtspapper, låt svalna och ställ sedan kallt. Skär i bitar och försök att låta bli att äta...

Jordnötsfudge
1,5 dl socker
1 dl grädde
1 msk ljus sirap
0,5 dl jordnötssmör

Blanda socker, grädde och sirap i en kastrull och koka upp under omrörning. Koka sedan på medelsvag värme i ca 5 min. Ta av från plattan och rör ner jordnötssmöret. Låt svalna och sedan stelna i kylskåp.
Ta ut fudgen och rulla kulor av smeten. Ställ dem kallt och smält ca 200 g mörk choklad och doppa sedan kulorna i chokladen. lägg på bakplåtspapper och låt stelna. Förvara i burk i kylen mellan papper.

kinafärs

När jag gick i grundskolan så hade vi en gul, ganska ful lärobok som vi använde flitigt när det var dags för hemkunskap. den boken svor jag på att bränna, så tråkigt tyckte jag att det var. Jag gillar mat. GOD mat, inte smaklös typisk skolmat. Men så lagade vi det som de kallade vårrullar. Fullständigt meningslöst egentligen och inte ens i närheten av en faktisk vårrulle. Men själva färsen som var fyllning var faktisk okej och liksom bet sig fast i mig. Så nu är detta modifierat och ändrat lite men en helt okej och snabb färsrätt som kan användas på lite olika sätt.
Man kan ha det till ris som en rätt i sig, funkar bra och kan då förstärkas med mer grönsaker och kanske lite grövre bitar.
Idag gjorde jag små knyten med smördeg som får gräddas frasiga i ugn, gott som lunch eller mellis om man är extra hungrig. Ett utmärkt sätt att använda upp rester på dessutom! En sallad på grönt och gurka i strimlor med lite risvinäger och sesamfrön gör det lite mer asiatiskt om man vill det!

Färsen/fyllningen (detta blir ganska mycket och räcker med fördel BÅDE till middag och som fyllning!)

*ca 400 g nöt- eller blandfärs
*finstrimlad vitkål, jag tog nästan ett kvarts huvud men ta efter smak och hyvla den gärna med osthyvel eller skär tunnt, inte så gott med en allt för tjock klump kål.
*1 purjolök, fint strimlad eller bara skivad
Kineskisk soya, sesamolja, svartpeppar, vitlök
Andra grönsaker man kan ha med är morot (grovt riven eller skivad), svamp, paprika, minimajs mm

Fräs färsen smulig och tillsätt purjo och kål. Fräs tills kålen är halvmjuk eller så mjuk du vill ha den. Smaksätt med soya, peppar, ev vitlök och sesamolja.
Om man vill ha med de andra grönsakerna så tillsätt dem samtidigt som kålen. Om man vill ha lite mer krispig paprika så vänta lite med den.

Om man vill göra knyten, låt då fyllningen svalna eller ta gårdagens... Kavla ut färdig smördeg (jag har i frysen och tar fram och tinar upp, men man kan köpa kyld som är färdigkavlad och klar att använda)
Skär i bitar, ca 12 cm stora och lägg på en hög fyllning. Nyp ihop till trianglar och grädda enligt anvisningarna på förpackningen.

Bailystryffel

En stående favorit hos oss vid jul (och andra speciella tillfällen) är denna goda tryffel. Massor av mörk choklad, lite bailys och så en skvätt grädde... kan det bli bättre? Inte mycket. I år provade jag att "dekorera" den på olika sätt, det är samma smak på alla, men de ser olika ut... välj själv vad som ser roligast ut! Lättast är att rulla dem i kakao, pilligast är den heldoppade... mina blev "sådär", men gott är det ju ändå.
Om någon vecka eller så ska jag starta det rejäla julgodisfixandet. Frågan är om vi ska behöva sätta våra ungar på sockeravvänjning i år också??? Hmmmm fast knäck måste man ju ha. Och chokladkola. Och wienernogat. Och tryffel. Och jordnötsfudge. Och tvåfärgad chokladfudge. Och ...

image77
Det är samma smak på alla tre, det är bara olika sätt att "snygga" dem. Och NEJ det går inte att göra perfekt runda bollar, smeten smälter i händerna om man rullar dem för mycket!

Tryffel:

1,5 dl vispgrädde
225 gr mörk choklad, använd en sort med 70 % kakao, annars blir det inte lika gott
25 g smör, osaltat
3 msk bailys
Hacka chokladen grovt. Värm grädden men koka den inte. Häll den heta grädden över chokladen och rör så att chokladen smälter. Rör ner smör och likör och låt smeten svalna. Täck med plastfilm och ställ i kylen.
Ta upp smet med en tesked och forma bollar, jobba snabbt, den smälter ganska fort! Rulla i kakao eller lägg bollarna på bakplåtspapper och sätt in i kylen igen. Om man vill garnera med choklad så smälter man chokladen och antingen ringlar över (lättast om man smälter chokladen i en plastpåse och sedan klipper ett hål i ett hörm och inglar över) eller stick in en liten gaffel eller smal pinne i barje boll och doppa snabbt i smält choklad. Lägg på bakplåtspapper för att stelna.
Förvara kallt men servera dem rumstempererade.

Glöggmys på första advent

image76
Vi bjöd på minilussekatter, dubbelchokladkakor, kanlekakor och fyrkantiga brysselkex

Några glada vänner till maken kom över på lite glögg med tillbehör och så pepparkaksbak. Varmt, kladdigt och glatt i köket och ett kreativt kaos. Det bakades stänger, myrslokar, magiska (?) svampar, bilar och totalkrockade bilar och en massa annat. Måååångra pepparkakor blev det och mycket glögg och kakor åts det. Väldigt trevligt.

Här kommer mitt recept på pepparkaksdeg. Lättbakad, och i mitt tycke god. Familjen vill hellre ha "köööpekaegor" men man kan ju inte tillgodose alla. Degen fungerar också till pepparkakshus, vi ska ge oss på det i år, återkommer med resultatet...
Låt gärna degen stå mer än ett dygn innan den bakas ut, det blir ännu bättre tycker jag. Och det är en ganska stor deg så bjud hem alla du känner som bakhjälp...

250 g margarin
4 dl socker
2 dl ljus sirap
2 dl vatten
3-4 msk kanel
2 msk kardemumma
2 msk nejlika
1 msk bikarbonat
15 dl mjöl

Hyvla ner smöret i en bunke/skål som tål värme och tilsätt alla kryddorna.
Koka upp vatten, sirap och socker och häll över margarinet och kryddorna. Rör om tills allt margarin är smält. Låt svalna.
Blanda mjöl och bikarbonat och rör ner i vätskan. Nu är det en lös deg som mer känns som tjock smet, men det är helt ok! Täck med plast och sätt in i kylen i 1-2 dygn. Ta ut degn och karva loss lagom stora bitar, den är HÅRD när den kommer ur kylen men den blir fort bakvänlig i lite rumstemperatur.
Kavla ut tunnt och grädda kakorna i 200 grader ca 4-7 min beroende på hur tocka man gör dem. Förvara torrt i tät burk!

RSS 2.0