Kycklingmarinaderna

Ja det blev en lyckad middag i lördags, vi kunde sitta ute och njuta läääänge, trots att det bara är i början på maj och maten blev bra. Men ärligt talat så var nog det viktigaste att vi hade så himla kul och trevligt! Tack vare våra gäster som vi tycker om och som inte hade något emot att inget var direkt klart eller organiserat när de kom. Och med tanke på hur förra sommaren blev så får man verkligen se till att passa på att njuta av sol och värme. Sagt och gjort. En grill inköptes (den förra grillade vi sönder kan man säga för gallret mjuknade och ramlade ner...) så att vi kunde grilla vår kyckling. Förrätten gick åt kan jag säga och det krävdes en viss lekpaus för att få plats med någon middag. Inget fel i det alls.

Kycklingen blev ett experiment, men dock lyckat sådant. Två olika sorter blev det:

Yoghurt och vitlök
var tongivande i den ena som fick vila i två burkar matyoghurt, 3 klyftor pressad vitlök, en näve klippt färsk oregano och massa svartpeppar och paprikapulver. Detta rörde jag i en bunke och slängde i en liten nypa salt och så ner i en plastpåse ihop med kycklingen. Skaka skaka och låt ligga. Jag brukar skära mina kycklingfileer i smalare remsor när vi ska grilla för att köttet ska bli klart innan marinaden brunnit upp. Det kan vara trixigt annars även om man torkar av köttet.
Till den kycklingen gjorde jag en vanlig tzatziki med matyoghurt, riven, avrunnen gurka, salt, vitpeppar och vitlök efter smak.

Den andra varianten, honung och chili blev en marinad med 1 färsk hackad röd chili, några msk limejuice, 1 msk honung, drygt 1 dl neutral olja, lite riven ingerfära, 1 skivad vitlöksklyfta och en skvätt soya, kanske 2 tsk. Jag hade bara vanlig honung som jag värmde i micron med limejuicen för att få den mer flytande eftersom jag inte hade någon redan färdigt rinnande. I med olja, kryddor och så en skvätt soya. Skaka rejält och hälla på kycklingen. Justera mängden marinad efter hur mycket kött du har.
Som sås till denna sorten blandade jag matyoghurt med lite limejuice, lite sweet chilisås och lite ingerfära.

Min kyckling fick ligga i sina dubbla påsar i ca 2 h i kylen innan de fick komma ut, bli avtorkade och mindre iskalla innan de grillades.

Till kycklingen lagade vi en pastasallad med favoritgrönsaker och fullkornspasta.  Det gick ner!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0