Ängamat

När jag var liten så ville jag äta Ängamat, det lät så fint, precis som änglaskum som också var en gammaldags dessert jag hört talas om. Men min mamma vägrade. Hon hade trista minnen av både änglaskum och Ängamat, och vägrade därmed att laga detta. Till min stora sorg. Men jag kan väl förstå principen av att ett dåligt matminne kan påverka hur man i framtiden värderar vissa smaker eller rätter. Nåja, som vuxen prövade jag i alla fall denna klassiska soppa och OJ vad jag tyckte att det var gott. Allra bäst om man har ett eget trädgårdsland och kan lägga i egna rädisor och sockerärtor, vilken lycka! Men ärligt, köpta går precis lika bra. Allra bäst är det att laga Ängamat på försommaren när man kan köpa fina lokala grönsaker med mycket mer smak än vinterns tråkiga! Och om man har en bra ICA nära sig så kan man ju köpa lagom mycket färsk spenat i deras lösvikts-sallads-buffe (applåder till ICA för denna underbara tanke!)
Vi lagar vår ängamat något otraditionellt eftersom vi har i en buljongtärning. Många gamla tanter vrider sig i plåga över detta tror jag, men det blir godare tycker vi som provat både med och utan. Men det får man välja själv.
316172-104
ca 10 - 15 cm purjolök, gärna med lite grönt också
ett litet huvud blomkål eller ett halvt normalstort
2 morötter
ett 20-tal sockerärtor
50-75 g färsk spenat
1 knippe rädisor
2 potatisar eller en hög små fina färska
6 dl vatten
1 tärning buljong, gärna en ljus sort som höns eller grönsak
5 dl mjölk
1 dl grädde + 2 äggulor till redning
salt och VITpeppar för den klassiska smaken

Mängden grönsaker kan man styra själv, sorterna lite också, detta är vad vi gillar!
Skär alla grönsaker i mindre bitar, skala potatisen om det inte är färsk som bara sköljs och skivas.
Koka upp vatten och buljong. Lägg ner morot, potatis och blomkål i små buketter. Koka tills grönsakerna är nastan mjuka. Späd med mjölk, koka upp igen och lägg ner hel spenat, skivade rädisor och sockerärtorna skurna i bitar. Koka tills alla grönsakerna känns klara. Smaka av med salt och peppar och kanske en sväng med sellerisalt också om man vill. Vispa ihop redningen och rör ner i soppan. KOKA INTE, utan värm bara försiktigt några minuter och servera sedan med en knäckebrödsskiva med ost på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0