diktatur i köket

Barnen och jag ska äta middag ensamma några kvällar medan mannen är borta och jobbar. Då fick barnen helt själva bestämma matsedeln UTAN vuxna ingrepp eftersom de anser att det råder vuxendiktatur här. Själv tycker jag att vi brukar bestämma matsedel ganska gemensamt, men visst, de allra mest galna ideerna försöker vi väl komma ifrån... Nåväl, två middagar var fick de bestämma och det blev ganska spännande. En dag på hamburgerstället (så klart...) och en dag thaimat, men också önskemål som förvånade något. Dagens middag bestämdes av sonen och bestod av grillade kycklingben som kan ätas med händerna, (ett lager hushållspapper om änden och så lite folie så har man ett handtag). pommes och oliver. Till det så rörde de ihop egna såser med en bas av yoghurt, ketchup, sweet chilisås och larviga mängder kryddor. Är man fri i köket så är man... ;) Dessutom skulle vi ha någon grönsak till och då ville han ha inlagd gurka och rödlök. Hmmm. Visst, han älskar lök, men ändå. Sagt och gjort, mamma fixar. Och det åts med rasande aptit kan jag lova! Även jag åt denna något udda blandning. Och löken var god!

Snabblag till gurka och eller rödlök

2 msk ättikssprit
2 msk socker
1 dl vatten
1 krm salt
0,5 krm malen vitpeppar
1 gurka (eller en halv om man ska ha lök också)
2 rödlökar (eller en om man blandar)
Rör ihop lagen och se till att sockret smälter.
Skiva löken tunnt och blanda ner. Gurka skall skivas tunnt, gärna med en osthyvel.
Låt stå minst 30 min innan servering. Löken bleknar något men får ett vackert rosa spad. Och ärligt så är kombinsationen gurka och lök god, tex till stek, grillat kött eller inkokt lax.
Tja eller en bit kyckling då om man frågar sonen som kommer att rapa lök i en vecka *S*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0