Veckans mat 1.

För oss är det en livlina att skriva en matsedel. Dels så vet man på morgonen vad som ska fram ur frysen, dels så behöver man inte använda sin trötta hjärna på kvällen till att fundera på vad man ska laga och "slösa" tiden på det. Dessutom kan man samordna sina inköp och göra en rejäl veckohandling på helgen och bara köpa till mejeri- och andra rena färskvaror i veckan. För oss bidrar det till en lägre matkostnad också, vi minimerar lat-mat så som pizza och Mc Donalds och dessutom minimerar vi att handla på "tom mage" vilket brukar göra att en hel del gott men onödigt åker med i kassen...

Att det finns en matsedel hos oss är vida känt i bekantskapskretsen och efter vissa förfrågningar så tänkte jag att jag ju lika gärna kan lägga ut den också. Alla recepten kommer kanske inte direkt, men jag ska jobba på det, lovar!


Måndag: Lasagne och sallad

Tisdag: Italiensk ostsoppa

Onsdag: Kokt potatis och Kaviarfisk

Torsdag: Grönpeppargryta med kokt potatis

Fredag: Potatisgratäng med stekt kassler

Lördag: Fläskfilé provencale

Söndag: Paprikasoppa


Inköp:

Jag har en del hemma och det gäller nog att kolla på recepten för att veta exakt vad som behövs, men till denna veckans mat skulle jag nog skriva upp följande:

Färska lasagneplattor (går fortare), köttfärs, gul lök till både denna och andra middagar, alltid bra att ha hemma, krossade tomater, ost att riva alt färdigriven ost, massa mjölk och grönsaker till en sallad.

Samordna med fredagens middag och köp kassler, tärna lite till soppan på tisdagen och skiva resten till fredagen. Pasta, typ gnocci eller vad man tycker är lagom i en soppa, mjölk och ost även här, köp en stor bit, tex Gouda och riv allt på helgen och frys in egna påsar att ta fram när det behövs.

Köp potatis, så mycket du tror att det går åt i er familj och som räcker till 3 middagar om ni vill ha potatis på lördagen.(återkommer om det...) fryst fisk (välj efter plånbok och samvete, här duger sej och till o med allaska pollok, den syns inte ens i gratängen...) en burk hela tomater, massor av Kalles kaviar (eller liknande) purjolök och Kelda/Imat etc

Kött, tex högrev, grytbitar av nöt eller märgpipa, morötter, lök, grönpeppar, mer Imat/Kelda

Fläskfilé, färsk svamp, dijonsenap, grädde och persilja

1 chili och 6 paprikor, röda eller gula.

Det var nog allt... hoppas jag....


Kommentarer
Postat av: Åsa

"Allt låter gott, förutom ostsoppan" säger A den äldre som står och läser över axeln här! JAG ser dock fram mot recept på just den! Jag som aldrig gillat ost har ju börjat uppskatta det nu!

2007-09-09 @ 19:54:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0