Äpplen att dricka

image25

Det är ju inte bara plommon som gäller den här årstiden, även äpplen och päron dignar från alla träd och jag drabbas av urmodern i mig eller vad jag nu ska kalla det som pyr! Jag vill ta vara på allt som går. Det mosas och bakas och nu också saftas det. Härlig, ljusrosa saft (om man har röda äpplen) som är frisk och god och känns lite nyttigare än den köpta knallröda på plastflaska som vi trots allt också har när rabarber- jordgubbs- och flädersaften är slut. Eller som hos oss, barnen får köpesaft och vi andra dricker hemlagad, de gillar bara den söta från affären... Bortskämda? En aning...

Nåja, JAG mår i alla fall bra av att se rader av flaskor med saft, så alltså tillagar jag dem och njuter under den mörka delen av året! Om man inte har en urgrävd gammal kulle att förvara allt i så kan man ju frysa det hela. Jag häller saft i halvliters PET-flaskor som jag fyller till ¾ och slänger in i frysen. När den är töad så hälls den (oftast i alla fall) över i en finare glasflaska i kylskåpet. På så sätt slipper man ha allt för mycket socker och den lätt beska bismaken från konserveringsmedel.

Dag 1

Mät upp 4 l vatten i en stor gryta eller riktigt ren hink med lock. Blanda ner 70 g vinsyra.

Skiva väl sköljda men oskalade hela(dvs med kärnhus kvar) äpplen tills du har totalt 6 liter. Jag mäter upp liter efter liter och lägger efter hand ner dem i vattnet för att de inte ska bli bruna, då får man brun saft, inte så fint. Smakar inte annorlunda men ser tristare ut bara.

Rör om ordentligt så att alla skivor får vatten på sig. Täck över och ställ kallt eller i alla fall svalt. Låt stå orört 2 dygn.

Dag 3.

Sila upp saften och rör ner 2 ½ kg socker. Rör ordentligt tills allt socker är borta! Häll på flaska och frys för hållbarhetens skull. De flaskor jag sparar i kylen sköljer jag med en blandning av natriumbensoat och varmt vatten för att det ska håla lite bättre.

(om man vill kan man tillsätta atamon enligt instruktion för lättare lagring om frysen är full)

Gott kall som måltidsdryck eller som aptitretare med en kvist mynta, en skiva citron och spädd med bubbelvatten!
TIPS! Varför inte köpa en fin gammaldags glasflaska med sk. patentlock och ge bort saft till någon som du blir bjuden till. En påse hembakade muffins till och du blir en populär gäst!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0