Lördagens recept

image39

Snittar finns i alla former, smaker och varianter! Det är bara fantasin som sätter gränser för vad man kan lägga på en smörgås! Själv är jag grymt svag för knäckebröd med massor av hallonsylt och grovmalen svartpeppar på! Och om det är barn som ska äta, låt dem bestämman några egna smaker! En klassisk P&J kan bli hur bra som helst! Vill man göra den extra spännande, ta riktigt färskt framskbröd, bred på jordnötsmör och sylt och gör dubbelmackor och klipp dem kantfria och i små kvadrater så blir de som små kuddar fyllda med godsaker!
Gillar man att dekorera, gör dem snygga, även en vanlig hönömacka med en skiva hushållsost kan se otroligt tjusig ut! Och är man inte typen som pillar med färska örter och sånt krims-krams, gör dubblemackor, de kräver ingen dekoration! Tex klassisk engelska the-sandwishes med bara smör och tunt skivad gurka och ev en skiva rökt lax mellan en vit och en mörk skiva bröd. Enkelt och elegant!

image40

Så vidare till huvudrätten. Jag använde 1 kg fläskfile, väl putsad, ta dig tid att göra det för man vinner på det i längden, det är inte kul med senor och överraskande fettklumpar i munnen. Jag skar filen i totalt 4 jämnstora bitar (resterna, dv smala ändstumpar skar jag ner och stekte bredvid till barnen utan ost! annars kan man fräsa upp det och spara till dagen efter och slänga ner i en pastasås till lunch tex)
Bryn filen till fin färg runt om och krydda med salt och vitpeppar. Låt vila och svalna lite. Skär längs med filen så att den går att öppna och fyll med gorgonzola. Jag band runt ett steksnöre för att hålla ihop köttet med osten och la dem sedan med skarven uppåt i en ungnsfast form. Bredvid lade jag stora champinjonhattar som jag tagit bort foten ur och fyllt med resten av dessertosten från snittarna. Över allt sammans doftade jag lite, lite vitlökspulver. När gästerna kom sattes hela härligheten in i ugen och fick steka klart i ca 175 gr i ca 30-40 min, kolla ofta så att köttet blir precis genomstekt, inte torrt. Låt det vila under folie en stund när det är klart innan man tar bort snöret och skivar upp köttet åt gästerna.
Till hade jag sås som jag förberedde. I stekpannan där jag brynt köttet hällde jag 1/2 dl vatten och ett paket kelda och lät det koka upp. I vätskan smulade jag ner 1/2 tärning svampbuljong och slog i 1 msk kinesisk soya. Det fik koka ca 5 min och sedan silade jag upp det i en kastrull. När köttet sedan stod i ugnen kokade jag upp såsen, tillsatte ca 1 dl grädde till samt redde av den och smälte ner ett paket gorgonzola (ca 125 gr tror jag att det är) smaka av och servera. Vi hade ris till.
Vill man vara mer kontinental så funkar det utmärkt med bara svampen och en sallad på stekta gröna bönor med lök och kryddad med rejält med salt och vartpeppar! Väl töade gröna bönor steks tills de är al dente tillsammans med 1-2 strimlade gröna lökar i olivolja. Gott till mycket faktiskt!

image41
Så till desserten, vaniljpannacotta. Man kan välja att göra den i små formar och försöka stjälpa upp dem, det kan gå, men kräver visst pill. Jag misslyckades faktiskt med 2 igår! Annars kan man hälla smeten i vackra glas eller andra portionsformar och servera dem direkt i formen. Vi har snygga glas som vi ibland använder och då kan man tex göra en sås på passerade hallon som man häller som ett lock ovanpå pannacottan, det ser vackert ut och är gott! En gräddpudding, som ju detta är, kan serveras solo, men vi tycker att det blir lite väl mäktigt och att man vinner på något fräscht tillbehör.
Citrussalladen igår bestod av 2 fileade blodgrapefrukter och 5 fileade apelsiner samt 1 paket frysta jordgubar som fick stå framme i rumstemperatur och gotta sig till serveringen.
Pannacottan behöver förberedas mins 5 timmar innan den ska ätas!
till 4 personer behövs:
2 gelatinblad
5 dl vispgrädde
1 vaniljstång
1/2 dl socker
Blötlägg gelatinen i kallt vatten
blanda grädde och socker i en gryta och dela vaniljstången och skrapa ur fröna ner i grädden. Lägg även ner stängerna och koka upp och sjud sedan i 10 min. Ta bort från värmen. Plocka upp tången och krama ur gelatinen. Smält gelatinen i grädden och låt sedan det hela svalna lite. Häll upp i formar som först är sköljda med kallt vatten. Täck väl med plastfolie och ställ kallt minst 4, gärna 6 timmar innan de ska ätas!

Kommentarer
Postat av: Millan

Åå vad gott det såg ut med snittarna!! Nu blev jag hungrig!

2007-11-22 @ 10:14:39
URL: http://saltpeppar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0