Lördag och gäster

Nu har jag äntligen bestämt menyn inför morgondagens middag. Jag gillar att klura på vad man ska äta och ett tips är att ha en bok i vilken man skriver upp tex om det finns allergier hos gästerna, vad de gillar och vad man bjöd på sist de var på mat hos oss. Där skriver jag även upp vad de bjöd på så att jag slipper inse vid bordet att jag gör samma mat till dem som vi fick sist vi var där... sånt kan kännas lagom kul om man inte är så goda vänner att man kan skratta åt det och säga att "det var bara för att vi gillade er mat så mycket" eller något ditåt. Jag skriver också ner om något nytt recept vi provat på stackars gäster var gott eller inte, det kan ju vara bra att veta när minnet är bra men kort.

Så i morgon kommer det att först bli snittar, barnen ville ha och det är praktiskt när man vet att barn sällan äter så mycket som man önskar vid en middag trots att man vet att de gillar maten. Mackor kan man pilla i sig och bli hyfsat mätt och det är lätt att göra och bra att förbereda. Vi tänkte tre olika sorter:
1. kavring med leverpastej och finhackad färsk gurka och en kvist timjan
2. ljust bröd med Serbisk parmaskinka på en bädd av småbladig sallad och en klyfta färskt fikon
3. Franska med Brie och Cambozola och druvor eller gul kiwi med alt frivillig fikonmarmelad
Alla mackor gick åt!


Som varmrätt hade jag tänkt exprimentera lit och försöka fylla en fläskfile med gorgonzola och steka den klar i ugnen med champinjonhattar fyllda med brie eller cambozola bredvid. Till en gräddig sås med gorgonzola och så ris till dem som vill och till de andra en varm sallad på gröna bönor stekta med lite lök och massa svartpeppar


Som dessert kör vi ett säkert kort, vaniljpannacotta med en citrus- och jordgubbssallad


och så kaffe och choklad och senare på kvällen en rosa drink (eller tre för dem som vill)

Recept kommer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0