Falupytt

Idag ville barnen ha korv och makaroner. Vi är för trötta för att grilla på kvällarna nu, det är hett hett hett i vår lilla trädgård. Dessutom så tar det viss tid att fixa igågn grillen och vi ville till havet i kväll. Så visst är det snabbt med makaroner, men Nope sa jag som verkligen är trött på mjöliga böjjar i alla dess former just nu. Tänka tänka i hettan. Det fick bli en kompromiss med falukorv som okej, men i en pytt med stekt nypotatis, lök, gröna bönor och så en sås till med massor av söt-stark senap i creme fraish. Lagom stora bitar potatis, det går bra med överbliven också, eller färsk, korven i bitar och så lite lök och bönor. Massor av svartpeppar och så steka potatisen gyllene. Visst, det går åt en del fett, men det är gott. Och salt behövs knappt, det är så salt med korven. Jag gillar ganska mycket lök i min pytt, men barnen vill bara ha smaken, inte bitarna så vi skär stora bitar = lätt att plocka bort. Idag fick vi steka i två pannor för att det skulle bli yta på allt, men som en snabb lunch om man har potatis kvar så räcker det nog med en stekpanna. 
Såsen ville jag ha med sting så det var en rejäl matsked Västervikssenap som åkte ner i en burk med creme friash ihop med lite salt för smakens skull. Middagen gick ner trots att den var 100 % makaronfri, men såsen fick vi vuxna behålla för oss själva. 
Nästa gågn kan jag tänka mig att även ha med svamp och squash i pytten, då blir det matigare och känns lite nyttigare. Och så behöver jag skaffa en stooor teflonpanna, då krävs inte lika mycket fett när man steker potatis. 
 

Kommentarer
Postat av: Lisa

mm, sånt där brukar jag också laga då och då. falukorv är faktiskt underskattat, jag gillar det väldigt mycket.

2008-08-01 @ 08:18:17
URL: http://lisasfyrakvadrat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0