Soppa med kött

316172-82

När vi är trötta och hungriga så är det kanon med en mustig soppa. Idag blev det en variant av Gulasch, men om jag skulle kalla den för det så kommer väl hela Ungern springande med högafflar och påkar så vi kallar det soppa med kött och tomat i stället... Vi äter soppa två dagar i veckan, jag älskar soppa. Lätt, gott och ofta ganska nyttigt. Och man kan köra lite variation, ta vad man har och anpassa sig till antal vid bordet och humör. Dessutom kan man alltid välja till något smaskig tillbehör att ha i eller bredvid. Idag plockade jag fram fler parmesansnurror, värmde med lite gourmetsalt på toppen och hade till att doppa i soppan. MMMM

Idag åkte det fram rester av lövbiffen från helgen som jag slängt i frysen i en lat hög. Jag tror att det var ca 400 g, kanske lite mindre, men det gör man ju lite som man vill. En vass kniv kan strimla den även fryst så att det hinner bli lite mindre kallt medan man gör resten.

Sedan hackade jag en STOR gul lök och skalade tre klyftor vitlök som trycktes till, men ändå var hela. Allt frästes i en gryta med olivolja en stund och sedan i med köttet. Fräs en stund till och slå på ½ paket finkrossade tomater, idag med chili från ICA. Det är en smaksak. Gillar man inte tomatbitar (som mina barn...) så ta passerad tomat. I med 2 tärningar köttbuljong eller en rejäl skvätt fond, salt peppar och oregano. Slå på ca 5-7 dl vatten, beroende på hur blaskig eller fyllig man vill ha sin soppa och låt koka upp. Skala sedan 4 potatisar, ganska stora, och skär i lagom mumsbitar. (jaja, vissa säger munsbitar, lagom för munnen, men vi gillar mums) Lägg i soppan tillsammans med ett paket Imat eller kelda. Koka tills potatisen är nästan mjuk och lägg då i en paprika i bitar och lite paprikapulver. Smaka av med socker, denna underbara, livsfarliga omtvistade smakhöjare, mer salt, peppar och vad man känner för.

Koka tills potatisen är mjuk. Jag och dottern äter med en klick crème fraish, de andra utan och maken med några droppar tabasco.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Den här ska jag däremot slänga ihop nån dag! Låter som en passande soppa för tonårskillar(i den mån de nu alls äter soppa) KÖTT OCH POTATIS ska det va!

2007-09-05 @ 09:07:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0