Räksoppa

Om man på en matblogg pratar om en soppa så är det kanske lite fånigt att inte ge receptet på den samma. Vi lagar inte denna soppa så ofta eftersom barnen hatar den, men gott är det i alla fall. Som förrätt är det lagom till 4 (alternativt om man inte äter så förtvivlat mycket så kanske det också räcker...) men hos oss så är receptet lagom till två hungriga vuxna till middag.

Det går åt:

500 g räkor med skal

Olivolja eller annat stekfett

1 gul lök

1 klyfta vitlök

1 litet äpple (väldigt valfritt, jag tar det ibland och ibland inte)

1 bit rotselleri, jag tar två skivor, annars efter smak, ca 50 g

1 msk tomatpuré

6 dl fiskbuljong

2 msk mjöl

2 dl kelda

Ev lite chili

Salt o peppar

Dill


Skala räkorna och ställ åt sidan. Spara alla skalen och lägg i en kastrull. Skala och skär löken i bitar, skala och skär rotselleri i bitar. Vill du ha med äpple så dela det i 4 delar och lägg tillsammans med skal, lök och rotselleri. Häll på fett och fräs allt samman några minuter. Tillsätt tomatpurén och den hela vitlöksklyftan och slå på fiskbuljongen. Vill du ha lite hetta så släng i en liten bit chili. Koka 20 min under lock. Koka inte för länge då smakar det konstigt.

Sila av fonden och häll i en ren gryta. Blanda kelda och mjöl till en slät redning och vispa ner i soppan. Koka 5 min. Smaka av med salt o peppar, lägg i räkor och dill, färsk hackad eller lite frusen. Låt det bli varmt, men koka inte. Dags att äta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0