Prylar

Jag erkänner utan omsvep att jag är tokig i alla sorters köksredskap. Vissa mer onödiga än andra, visst, men några av alla konstiga saker i mitt kök är oumbärliga. Jag utgår inte slaviskt ifrån att alla har dessa saker när jag skriver in mina recept, men jag vill tipsa om dem jag gillar mest. Bortsett från Kitchen Aid då förstås...

Handmixer. Toppen att mixa goda kalla såser med, krämiga soppor och goda milkshakes. Tar liten plats i skåpet och är lätt att använda. Diskningen är en annan story dock... Om du ska köpa en dylik, se till att hitta en med maskindiskbar del och gärna en hacktillsats, den är användbar till tex sista fåniga biten ost som ingen vettig vill riva på ett rivhjärn av omsorg om knogarna. Bra att ösa ner i lilla lilla hacktillsatsen och köra så är det som nyrivet...

Pizzahjulet som i vårt hem används till mycket mer än bara pizza. Billig finns på IKEA och den är toppen att skära kakor tex sirapskakorna, med och framför allt om man har barn, inget farligt vasst allt för nära fingrarna. Dessutom kan man skära långpannebröd, degen när man bakar och säkert massa andra saker till om man bara tänker efter...

Mandelkvarn, massa goda kakor kräver malda nötter eller mandlar och nej, det blir inte lika bra i en matberedare!
Crystal plus-kanna till micron, underbar att koka grönsaker snabbt, potatis när det är bråttom, gröt på morgonen och smälta smör till baket på ett kick. köpes via Tupperware

Ett bra zeztjärn/rivjärn att riva citrus, vitlök, parmesan, buljongtärningar eller något annat man känner för att riva ner! IKEA har ett mycket prisvärt sådant järn som är lätt att använda och som är tillräckligt vasst för att klara citrus utan att mosa frukten.

Hmmm tänker... just nu kan jag inte komma på mer, men jag återkommer!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0