Potatisgratäng i snabbt format

image13
Alla har sin egen variant, alla äter olika mycket, vill ha olika kryddor etc. jag gör gärna en snabbare variant för att jag inte orkar vänta och för att jag avskyr när potatisen inte är klar! Krispighet i all ära, men inte i min gratäng!!!

Till oss skalar och skivar jag ca 8 medelstora potatisar

Dessa lägger jag sedan antingen i min mico plus-kanna och kokar i micron med mjölk ca 5 min eller så kokar jag dem på spisen i mjök och lite margarin ca 10 min. Mängden mjölk beror på mängden potatis, det är så att det nästan täcker i kastrullen, mindre i microkannan!
När det kokat sina 5 resp 10 min kryddar jag med salt och peppar, lägger i finstrimlad pujolök och ibland river jag i lite vitlök och rör om.

I en smord ugnsfast form modell större brer jag ut hälften av potatisen och häller sedan över ungefär en halv påse Arlakökets färdigrivna mozzarella (inte så mycket mozzarella i min mening, men en krämig ost som är bra till detta!) och så på med resten av potatisen. Lite kelda på toppen så att det blir lite mer vätska (såvida man inte upplever att det är fullt tillräckligt med mjölken, det varierar lite från gång till gång hur mycket mjök som kokar in i potatisen tycker jag och på hur "blöt" man vill ha sin gratäng).

Lite ost till på toppen och in i ugen 225 g ca 25-30 min. Känn efter att potatisen är klar, det kan fö. även gå fortare, så kolla den lite då och då.

Gratäng kan man nästan äta till allt i min mening, som ensamätt med en sallad eller till tex kassler i skivor som steks...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0