Parmesanbullar

image4
I söndags tyckte mina barn att jag bakar för mycket... först fick de nybakade scones till frukost och på kvällen hade vi soppa (som alltid på söndagar i vårt hem) och då tyckte jag att ett nybakat bröd till soppan kunde vara gott. Detta höll barnen inte med om... de är trötta på hembakat bröd. *suckar* Dessutom så var det förvillande med bullar som ser ut som kanelbullar men som är salta och med ost i... personligen så tycker jag att det är ett gott bröd som man gärna kan ha till sallad, soppa, buffe etc. En gång i tiden (läs USA) så bakade jag dessa bullar med färdigriven torr parmesan på burk. Det är lite spännande, den smälter inte på samma sätt och ger en annan typ av smak. Till och med den ingifta fulingen RivOsto ger en spännande touch som inte är att förakta. Prova gärna! Hur billigt det än kan kännas... Smakrik västerbotten är också gott, men uppför sig annorlunda. Jag kör ibland "vanlig" stark ost i degen och parmesan i fyllningen, det är bara att leka. Lite örter som passar maten funkar också och garneringen är helt en smaksak. Flingsalt är gott om man blandar med fröerna. Går bra att frysa, men värm lite innan servering för de är godast ljummna! Smör till behövs inte! Tänk till picknicken föresten.... åååå gott, längtar till sommaren

Parmesansnurror: ca 40 st

50 g jäst
50 g margarin
5 dl mjölk
1 tsk salt (råga den gärna om du inte anv parmesanost)
1 msk socker
1 dl riven parmesan, stark ost elller lite av varje...
ca 10-12 dl vetemjöl

Fyllning:
ca 50 g margarin
1 dl riven ost/ parmesan

pensla med ägg och fröer, flingsalt, örter etc

Ugn 225 g ca 10 min

Jag bakar alltid på torrjäst och då blandar man alla torra ingredientser i en bunke, värmer margarin och mjölk till ca 42 grader och arbetar ihop degen så att den blir smidig. Var försiktig med mjölet för att inte få ett hårt och torrt resultat, den ska vara smidig och blank och släppa bunken men det kräver arbete med maskin eller armmuskler!
Jäs i bunken ca 30 min under plastfilm.
Ta upp degen och arbeta den igen. Dela degen i två delar och kavla ut till en rektangel, inte lövtunnt men ca 0,5 cm tycker jag är lagom, men det är en smaksak, 1 cm funkar också...
Om man vill så kan man blanda ihop fyllningen, men jag är lat och brer ut margarinet och strör sedan ut osten. Rulla ihop och nyp ihop skarven så att de inte blir sniglar i ugnen... Skär i skivor, några cm tjocka, det är också efter smak... lägg på bakplåtspapper. (gör lika dant med degbit nr 2) Lägg ganska glest på plåtarna för de jäser en del.
Jäs under bakduk i ca 40 min.
Pensla och garnera coh grädda. Låt svalna på galler under duk och ät ljummna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0