Paj som middag

image33

Vi gillar paj. Precis som vi gillar soppa och grytor... när jag tänker efter så gillar vi all mat nästan. Men i alla fall så är paj praktisk mat tycker jag och ganska lätt att göra. Om osten är riven och skinkan är skuren så går det ganska fort. Om man vill så kan man ju göra pajskalet på söndagen (eller vilken dag man vill) och ställa i kylen till dagen efter så är det ju bara att fylla skalet och grädda när man kommer hem och vill ha mat ganska snabbt. Självklart kan man variera sin fyllning på MASSOR av olika sätt. Ostpaj med 2 olika sorters ost är gott. När halva gräddningstiden är gjord tar man ut pajen och lägger en ring av tomatskivor runt kanten och gräddar klart. Den pajen smaksätter vi med basilika och kanske en pyttegnutta muskotnöt.

I ost- och skinkfyllningen åker det gärna ner lite broccolibuketter också. Dessa ska dock förkokas (GÄRNA i micron, behåller färg och vitaminer bättre)

Spenat och fetaost är också gott, krydda med lite vitlök, muskot och vitpeppar. Servera den gärna med rökt lax till så blir det riktigt lyxigt. Fräst svamp och bacon är också jättegott med mozzarella i fyllningen. Osv, osv. För pajer är det bara fantasin som stoppar!


Pajskal:

100 g margarin

2 ½ dl vetemjöl

1 ½ dl riven ost

1 tsk salt

2 msk iskallt vatten


Blanda allt torrt och nyp ner margarinet till en smulig massa och arbeta ihop med vattnet till en deg. Eller kör i maskin om du har! Tryck ut degen i en pajform och ställ kallt med plast över till dagen efter eller fyll och grädda direkt. (ja, det står alltid att man ska låta degen vila i kylen minst 30 min. Jag har sälland tid med det och det går ganska bra ändå!)


Välj fyllning, jag tar ca 100 g rökt skinka och 1-2 dl riven ost.

Äggstanning:

1 pkt kelda

3 ägg

Salt och peppar (samt ev andra kryddor)

Fördela fyllningen i pajskalet och vispa lätt ihop äggstanningen och häll över. Grädda i mitten av ugnen i 225 g ca 30 min. Låt vila 5 min innan den skärs upp.

Jag väljer Kelda istället för mjölk till äggstanningen eftersom jag tycker att fyllningen blir mindre vattning och jag slipper att det kommer ut tunn vätska när jag skär pajen. Osten i pajdegen gör att den smakar mer och blir sprödare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0