Mammas Kaivartorsk

När jag var liten så var detta min mammas paradrätt när det gällde fisk... Idag är det ett sätt att kamouflera fisken för familjen och få dem att äta utan allt för mycket knot. Funkar hos oss i alla fall..., kanske för att alla gillar kaviar?  Nu använder jag sälland torsk, men det är j mest för att det är en fisksort som håller på att fiskas ut och för att den är dyr och i denna gegga (visst låter det gott?*L*) är onödigt lyxig. Jag brukar köpa Sej eller Allaska pollok. Hoik är okej, men också ganska dyr tycker jag och bättre att spara på till de roligare, mer fiskiga rätterna.

Om man vill så kan man byta burktomat mot färska tomater i bitar, det är smaksak och lite en årstidsbetonad sida av saken. Färska smakar inte lika mycket tomat i den här såsen just, men har man skeptiker så kanske det är bättre.

Om man har en micro och som jag är notoriskt dålig på att komma ihåg att ta fram fiskblocket i tid, går det faktiskt utmärkt att töa/förkoka fisken lite i micron medan man blandar ihop resten. Har man dessutom en micro-plus-kanna från Tupperware så kokar man potatis på ett kick också... Tänk vad fort det kan gå!


Jag använder:

1 pkt fryst fisk

1 pkt kelda/I-mat eller liknande

Ca 0,5 dl kalles kaviar, det är också en smaksak, men det ska kännas som ganska mycket och synas att det är kaviar i grädden

1 burk hela tomater

Purjolök eller till nöds gul lök

Salt o vitpeppar

Smöra en ugnsform med höga kanter, typ gratängform och lägg ett tinat fiskblock där i eller micra så att fisken är genomtöad och gärna lite varm, det förkortar tillagningen. När jag levde utan micro så kokade jag fisken lite först för att både få bort permafrosten och förkorta tillagningen.

Vispa ihop grädden med salt och peppar, var lite försiktig med saltet, kaviar i sig är ju ganska salt. Rör ner hela tomater som fått rinna av lite eller färska i bitar, Man kan dela de hela tomaterna lite med en kniv rätt ner i burken, men det ska i alla fall inte vara finkrossade tycker jag. Skär sköljd purjo i ringar och fördela på fisken eller tunnskiva gul lök och gör på samma sätt. Häll över gräddblandnignen och sätt in i ugnen på 200 grader tills fisken är klar, detta varierar på om den är kokt innan eller helt djupfryst, storleken på fiskblocket etc, känn dig fram. För kokt/micrad fisk tar det hos mig ca 20 min, men det varierar väldigt så kolla att den är klar. (jag återkommer med mer exakta tider senare)

Man kan toppa rätten med ost om man vill, vi gör det ibland, ibland inte, en smaksak!

Kokt eller pressad potatis till och gröna ärtor är gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0