Lövbiff och överbliven skumpa

Lördag och lagom lat. Alla måsten är nästan klara och vi har överlevt en tur till stormarknaden där det skulle köpas kalaspresent och mat i långa banor. Hittade färsk majs, fin, mogen solgul majs och fick barndomskänsla. Att gömma sig för sina föräldrar i ett majsfält och leka djungelsafari är lite nostalgi. Att skala och håra av och koka alldeles färska kolvar och äta med smör som smälter över fingrar, ansikte och bord är himelskt! Nåja.
Här skivades en av dessa kolvar i dag och ligger just nu i ugnen med potatis, lök och färsk oregano och väntar på sällskap. En favorit i repris, en festlig middag med en oändlig mängd olika variationsmöjligheter! Alltså fylld lövbiff.
Efterrätten idag blir smulpaj med vinkokta äpplen. Lyxigt och gott men enkelt. Färdig vaniljsås, laktosfri på havre, faktiskt godare än Keldas i min smak! Eller är det bara för att jag måste som jag intalar mig att den är så god? Vad vet jag?

Lövbiff
Vi äter 2 var, beräkna antal efter hunger, familjens storlek och köttets dimention.
Idag fyllde vi dem med en tsk tapenade (egen eller köpt, spelar ingen roll) och Cantadou olivost, en rågad tsk är lagom. Går jättebra med 4 sortes peppar eller vitlöksost också.
Salta o peppra och stek.
Till har vi kall sås på resten av osten och creme fraish (1 burk), tapenade och extra vitlök. Blanda efter smak. Sås är ju som alltid valfritt, men i vår familj ett absolut måste. Om man kör annan ost i fyllningen så blanda den valda osten med CF och smaka av med något som passar, mer peppar, vitlök, salt etc.
Ugnen bakar potatis i bitar, lök, majskolv i skivor och färska örter. Förra gången gjorde jag en varm potatissallad med paprika, potatis, squash och vitlöksklyftor. När allt är klart i ugnen så åker det på coctailtomat och oliver och en dressing av 2delar olivolja och 1 del balsamvinäger, salt och peppar. GOTT. Och jag hinner blogga medan maten står i ugnen!
Igår firade vi makens fasta jobb med skumpa men ingen orkade en fredag dricka mer än ett glas så jag hade en ansenlig mängd kvar idag. Den kokade jag upp med socker och skalade och urkärnade äpplen. Dessa hamnade, utan lagen, i en form under ett smultäcke av 3 dl vetemjöl, 1 dl havregrun, 1 dl socker och 200 g margarin. Ugn i ca 20 min. Lite ljus sirap på äpplena innan degen så blir det riktigt gott.
så får vi alla kulinariska behov uppfyllda även idag...
Ha en skön helg

Kommentarer
Postat av: Åsa

eh.. kokade du ÄPPLEN i champagne??????? GALNING! *ASG*
En annan variant jag gillar(de) är att koka äpplen i vitt vin, lite socker, citronsaft och citronskal. Sen låter man dem svalna i lagen. Lägger i en form. Blandar grovriven mandelmassa med ägg till en smet och brer över. In i ugnen. Servera!

2007-09-01 @ 18:12:00
Postat av: Mia

Hahaha, ja men vad ska man annars göra med överbliven skumpa??? Och i ärlighetens namn så var det inte äkta champagen, bara någon fuskvariant, halvdyr och GOD men inte direkt gula änkan...
Det du tipsade om lät ju supergott, ska testa!!! kanske i morgon efter en ny raid till kolonin.

2007-09-01 @ 19:25:20
Postat av: Åsa

Ok, då är du förlåten :-)
Jag tror även jag brukade blanda ned lite citronskal i ägg-mandelmassesmeten?! Du får prova dig fram!
Nu ska jag grädda ett pajskal (hälften soja/hälften dinkelmjöl) som ska fyllas med ägg-tomater-fänkål-västerbottensost. Borde väl funka till kräftor?!

2007-09-02 @ 10:45:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0