Lasagne

image7
Okej, jag erkänner, det är inte den snabbaste av middagsrätter en måndag, men vi gillar det och man kan faktiskt förbereda... Antingen så gör man en maffig köttfärssås någon dag på MYCKET köttfärs och äter den dagen med vanlig spagetti och parmesan, fryser resten och har klart till dess att det är dags för lasagnen. Eller så gör man en köttfärssås dagen innan, eller så kör man så det ryker på måndagen. Det tar faktiskt inte så hemskt lång tid som man tror. Sätt barnen i arbete med att smöra en ugnsform, duka och fixa sallad! Vi köper färdigskuren sallad i lösvikt, gott och lyxigt att få en härlig blandad sallad, och vilken unge som helst kan hälla den ur påsen i en skål. Om inte så säger experterna att sallad ska man riva i bitar, ingen kniv här heller = utmärkt!  Lite cocktailtomater ur en burk, en bordskniv att gå loss på en bit gurka med och så var det klart.

Börja med köttfärsen:

Jag gör ju tyvärr mycket utan recept, men ungefär så här brukar jag nog göra:

600 g köttfärs (så blir det över till nästa gång också)

2 gula lökar, finhackade

2-4 klyftor vitlök, hackade

3 msk kalvfond

1 tsk worchesterschiersås (stavas det så???)

1 msk pizzakrydda ca

1 burk krossade tomater

2 tsk socker

Olivolja

Fräs löken med vitlök och köttfärs. Häll över resten och låt puttra på svag värme, men det ska ändå bubbla lite. Medan det får stå till sig så börja med ostsåsen.
OSTSÅS:
Vi gillar mycket ostsås, men det är en smaksak.

Detta är lagom för en "normal" familj, vi gör lite mer...

Smält en msk margarin i en gryta och vispa ner 3 msk vete- eller idealmjöl. Späd lite i taget med mjölk, totalt 5 dl. Koka upp och låt koka i ca 4 min, smaka av med salt och peppar. Ställ åt sidan och smaka av köttfärsen, krydda ev med mer kryddor, salt och peppar.

Rör ner osten i den vita såsen.

Jag börjar alltid med sås i botten, sedan pastaplatta, köttfärs, vit sås, pastaplatta osv. Skär pastan så att den passar hyfsat, varva och se till att såsen räcker till ett lager överst.

Grädda i ugnen 225 grader ca 20 min. Undertiden hinner man nästan röja av och duka om ingen gjort det innan.

Jag klockade mig själv idag, det tog 45 min total tid, från köttfärsen kom ut ur kylen tills maten stod på bordet. Inte det snabbaste kanske, och heller inte det snyggaste på bild, men gott!!!


Kommentarer
Postat av: Åsa

Måste ju tipsa om supersnabba lasagnen!
ca 500 g köttfärs fräses i lite olja/smör. Häll över en burk Dolmio pastasås, extrakryddad. Häll över 2 förpackningar Kelda Ostsås ni som gillar mycket ostsmak. Rör om och koka ihop. Hela alltet tar väl en kvart!
Varva sedan hela röran med plattor. Avsluta med en förpackning Kelda Ostsås uppepå och ev lite riven ost. Klart!
Det blir mycket mer krämigt än när jag gjorde vit sås och köttfärsröra var för sig. Supergott och väääldigt enkelt! OCH som en bonus; alla vi bjudit på den har bett om recept! :-) Och säger imponerat att "nä men ååå lasagne, vilken lyx - det som är såå jobbigt att laga" *S*

2007-09-09 @ 19:52:26
Postat av: Åsa

Kunde ju inte låta bli att kolla stavningen på såsen också :-) worchestire ska det vara vad jag ser!

2007-09-09 @ 19:55:40
Postat av: Mia

Åååå tackar för stavningen, det är lika svårt att stava som att säga *S*
Ska testa din supersnabba variant i egen tappning, dvs blanda ostsås och köttfärs idag. Här är lasagne vardagsmat, men jag tycker att det går fort om man använder färsk pasta så det är som all annan mat i vårt liv. Typ. Men visst kan man alltid göra allt ÄNNU snabbare och ännu enklare, det ger ju mer tid över för annat. Som att blogga tex...

2007-09-10 @ 14:30:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0