Kyckling*?&%#

image18
Kycklingqueselada? Kycklingqesadillas?Alltså, jag erkänner med en gång att jag ÄR lat, för jag orkar inte kolla upp stavningen på den här rätten. Och egentligen spelar det ingen roll, för den är supergod oavsett vad den heter! Och dessutom är det lika omöjligt att uttala namnet som det är att stava...

Detta är perfekt som lite extra en fredag. Och det är lätt att äta, man kan faktiskt äta dem med händerna om man är barn så ännu bättre. Grönsaker i stavar gör det ännu lättare för den delen så varför inte en riktig "äta med händerna-måltid"??? Det kan vara trixigt att vända dessa, men jag brukar använda två stekspadar, en under och en som jag pressar med på ovansidan. Man ska dessutom vara lite försiktig med värmen, för osten behöver smälta innuti, men utsidan ska inte bli bränd, bara vackert gyllene och knaprig!

Till äter vi olika grönsaker i stavar som gurka, paprika och morötter, men ta vad ni vill. Salsa och guacamole att doppa i är kalas! Är man vuxen och vill ha en mer civiliserad måltid så är en god sallad att rekommendera, men gör gärna guacamole till i alla fall för det är så gott!

Gacamole enligt mig (mexikanen gråter kanske, men då får han lipa för detta tycker jag är godast!): 2 mogna avokados mosas med limesaft, ca 1 tsk, salt, peppar, vitlök efter smak samt ½ burk creme fraisch. Tänk på att inte förbereda detta allt för långt i förväg, för då blir den brun och trist!

Så till de där Qe*&%¤...

1 gul lök

1-2 klyftor vitlök

1 paprika

250 g kycklingfärs

1 påse riven ost

1 burk tacosås

8 tortillabröd

Hacka 1 gul lök, 1-2 klyftor vitlök och en paprika i valfri färg fint. Detta kan göras i förväg om man vill.

Fräs kycklingfärsen med lök och vitlök en stund i matfett och krydda med salt och peppar.

Lägg ut 4 tortillabröd och strö på varje över ost, fördela färs och paprika på och droppa över sås. Strö över ännu ett lager ost och lägg på resterande 4 tortillabröd på toppen som lock. Smält matfett i en stekpanna som rymmer brödet och stek ett i taget tills osten är smält och bröden är gyllene och frasiga!

Sär i 4 delar med en pizzaskärare eller vass kniv och servera varma. Vill man så kan man lägga de färdiga i ugnen på 100 g medan man gör klart resten.

I vår familj är paprikan valfri och man kan få majs istället...

Ät med grönsaker, sallad, mer tacosås, guacamole och ett glas rött till eller en kall öl!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0