Grönpeppargryta

image10
Gryta är kanske inte det snabbaste av maträtter, men fördelen är att det klarar sig självt ganska så bra! Och såååå hemskt lång tid tar det inte ändå, vi pratar inte söndagsstek i alla fall *L*. Börja med att skala och sätta på potatisen, de har en tendens att ta lite längre tid än man tror, och när du ändå håller på, passa på att ta morötterna också så är de klara!
En fördel med gryta är att den klarar att sparas och nästan bara blir godare av att "stå till sig" över natten.

Detta behövs:

400 g nötkött i bitar, ca 2x2 cm tycker jag är lagom, men det är en smaksak, man kan välja högrev, märgpipa, fransyska eller färdigskurna sk grytbitar av nöt

2-3 morötter

12 små pärllökar eller vanliga små lökar i halvor eller 2 vanliga gula lökar i bitar som man tycker är lagom

1 tärning köttbuljong eller motsvarande mängd kalvfond

2 dl vatten

2 dl kelda/I-mat

1 tsk idealmjöl, ev mer, det beror på om du vill ha en tjockare sås

2 msk matfett

1 msk grönpeppar, kan varieras efter smak, men grönpeppar är ju i alla fall inte starkt, mest bara smakrikt.

Salt, svartpeppar och soya om man vill


Ta fram en stekpanna och en större gryta.

Skala löken och om den är stor, dela den i mindre bitar, tex halvor eller kvartar

Skrapa eller skala moroten om det behövs och skär i tjocka skivor eller bitar som passar er

Fräs lök och morot i lite av matfettet och lägg över i grytan.

Fräs köttet i omgångar med resten av fettet så att det får fin färg runt om och lägg över i grytan

Pudra över mjölet och rör runt

Smula ner grönpeppar och salta. Lägg i buljongtärningen eller fond. Späd med vatten och grädde och koka ihop tills köttet är klart. Smaka av med lite soya om du vill och ev mer peppar och salt. Servera med potatis och som i vår familj en klick gele.

Det sägs ju att med lite socker på toppen så går det mesta ner... i alla fall hos oss!

PS. recept på hemkokt gele kommer!
Jag tog tiden på mig själv idag och från det att jag tog fram grutan tills dess att vi satt och åt tog det 45 min. Lite för att jag glömde potatisen... och för att jag ville koka ihop såsen lite. Å andra sidan så stekte jag allt i samma gryta direk, det funkar faktiskt också och så hade jag en matsked gele i själva grytan också. Alla åt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0