Flygande draken

image31

Jag vet inte om kyckling är ett annat ord för drake eller om det är en flirt med kycklingens vingar, men av någon anledning så kallas detta för en flygande drake... Oavsett varför så är det i alla fall en god gryta med portvin och svamp som sällskap till den stackars kycklingen. Till passar det lika bra att äta ris som kokt potatis. Vi föredrar ris men igen, en smaksak.

3-4 kycklingfileer
matfett, salt och peppar
1,5 - 2 dl rött svenskt portvin eller annat kraftigt rött portvin.
4 dl vispgrädde eller kelda
ca 200 g färska champinjoner

Jag börjar med att skära svampen i bitar och bryna den ordentligt i matfett. Salta och peppra och ta upp ur pannan, jag använder en rejäl traktörpanna av gjutjärn.
Skär kycklingen i bitar, inte allt för små, och bryn dem till fin färg i matfett. Krydda med salt och peppar och slå över portvinet. Om man har ett mindre kraftigt vin, ta den större mängden, jag hade inte tillräckligt med portvin kvar idag så jag "skarvade" med vanligt rött vin och en liten nypa socker för balansen. Koka kycklingen i portvinet ca 5 min och ta sedan upp köttet och lägg det tillsammans med svampen så länge. Späd med grädden och koka ihop såsen tills den blivit simmig. Jag kryddar lite extra med en halv tärning kycklingbuljong och ca 1 msk kinesisk soya, men det är en smaksak., Om du använder kelda, koka ihop ca 15 min och red sedan med lite idealmjöl för en krämigare sås. När såsen är simmig och lagom i konsistensen läggs köttet och svampen ner i såsen. Låt det koka upp, smaka av och servera med ris.
En blandad sallad är gott till samt ett glas rött vin om man vill.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0