Fläskpankaka

316172-29

När man är hemma med sjuka barn inser man plötsligt att det är ännu en måltid per dag som ska fixas... lunchen. Den som jag i skolan tar mig i farten eller faktiskt har en färdig lunchlåda från frysen att ta till. Nåja, turligt nog så älskar lillan (och jag!) fläskpankaka så det är en perfekt nödlösning! Bacon finns alltid i frysen och ägg, mjölk och lite mjöl är inga problem! Om man gör detta till middag så äts det med råkost också.
Vi gillar stor, tjock pannkaka som är nästan lite krämig i mitten och knaprig kring kanterna. Om man vill ha en tunnare pannkaka så häll smeten i en större form, det går också att dubbla så att den räcker till fler, men om du gör dubbel eller tredubbel smet, lägg till ett extra ägg! Alltså, om du gör smet på 3 dl vetemjöl, ta då 7 ist för 6 ägg, då blir det bäst! Kan inte förklara varför, men det fungerar bättre.
Jag använder detta recept även till vanliga pannkakor och plättar också, jag tycker att det är lätt att komma ihåg och blir bra, lagom tunna, hållfasta och inte så degiga pannkakor.

Smet 1-2-3 (lagom till lunch till två HUNGRIGA eller kanske 3 inte så sugna...
1 pkt bacon om man gillar mycket fläsk, ta annars ett halvt till denna sats
1 dl vetemjöl
2 ägg
3 dl mjölk
salt och vitpeppar
Lingon och vitkålssallad eller rivna morötter till
Smörj en ugnsform med lite margarin, skär baconet i bitar och sätt in i ugen en stund. Har du en pkt baconbitar så behöver du ju bara tippa ner dem i formen, annars så skär jag halvfrusen (för jag glömmer alltid att ta fram saker i tid) bacon i skivor/strimlor och lägger i formen och in i ugen. När det har börjat fräsa lite så tar jag två gafflar och delar baconen lite och så vispar jag smeten och häller på. Beroende på hur stor form du har, hur krämig du vill att den ska vara osv så varierar tiden, Min lilla tar ca 25 min i 225 g.
Ska du göra "vanliga" pannkakor så uteslut vitpeppar och bacon ;) eller gör latvarianten, stek bacon i en vanlig stekpanna och häll på smeten och gör bacon pankakor, bra som utflyktpankakor om man vil ha lite mer mättande mat till barnen, elelr sig själv!

Kommentarer
Postat av: toni berluskoni

tack for tippset special ner man bor i utomlands och blir hemsjuka ock lengtar efter mammas mat ibland
jette stor tack igen!!!!!!!!

2007-11-30 @ 09:42:43
Postat av: Marie

Denna fläskpannkaka var kanon..
alla i familjen åt med god aptit..
och sa att det var den godaste dom hade ätit..
så det blir fler gånger som vi kommer använda ditt recept när vi gör fläskpannkaka.
Tack.

2008-04-21 @ 21:15:13
URL: http://www.parlmani.se
Postat av: Marie

Hejsan!
Tack för ditt inlägg i min gästbok.
Jag är också en förymd kalmarit..jag hamnade i stockholm..
Då det inte ´var någon mailadress med i inlägget i min gästbok så skriver jag här i stället
mvh
Marie.

2008-05-07 @ 16:22:43
URL: http://www.parlmani.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0