Dåtidens kinagryta

image19
När jag var liten var asiatisk mat något ovanligt och exotiskt och i en liten småstad med "bonnigt" folk var ris i sig något underligt som en riktig "karlakarl" som min pappa vägrade att äta. Min mamma anammade dock nymodigheten och lagade denna mycket försvenskade gryta med asiatisk toucha la tidigt 80-tal. Själv tycker jag faktiskt att det är en god gryta så jag lagar den fortfarande då och då, inte bara för att återuppliva barndomsminnena! Det är en snabblagad rätt, så riset bör startas först. Lite grönsaker till, gurka i tunna strimlor med lite sesamolja och mirin på är kalas, men annars så passar det mesta. Min mamma serverade alltid det som då kallades kinakål till, nu mera i ett mer PK samhälle säger man salladskål... *L*

Vill man göra hela 80-talskänslan komplett så skala, dela och stek några bananer med farinsocker till efterrätt! Hemmafixarens dåtida svar på den friterade bananen. Sirap ringlat på och en kula vaniljglass till så är måltiden total!


400 g fläskkött, tex skinkstek, bog eller snitzel. Till nöds kan även annat, billigare kött användas, men putsa det då från fett och anpassa tillagningstiden efter köttvalet.

1 purjolök

1 burk sköljda och avrunna böngroddar

Sås:

2 msk soya

6 msk vitvinsvinäger

4 msk socker

1 tsk salt

1 krm ingefära (fast jag tar helst mer, kanske snarare 1 tsk ist, smaksak!)

1 krm svartpeppar

3 tsk potatismjöl

2 dl vatten

Strimla köttet och strimla purjon.

Bryn köttet först och ge det fin färg.

När köttet är nästan klart, lägg ner purjon och fräs med den en stund. Jag gillar inte när purjolöken blir alldeles sladdrig, så här får den bevara lite av sin "stuns", men igen, det gör man som man vill! Blanda ner böngroddarna.

Blanda ihop alla ingredienserna till såsen och häll över det färdiga köttet, låt koka upp till första bubblan, men ta sedan av grytan, annars försvinner redningen! Smaka av om det behövs mer soya, socker eller ingefära.

Servera med kokt jasminris (en nymodighet som INTE fanns i affären när jag var liten!)


Och så kunde vi inte låta bli att laga en efterrätt också...
image20


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0