Bondsoppa

image16

Vi älskar soppa, barnen är tveksamma till soppa men älskar curry och då blev detta en perfekt kompromiss. Lagom matig soppa med kött och ris och några nedsmugna grönsaker som en hoppfull mamma tänker kanske i alla fall släpper ifrån sig någon ynka vitamin eller två som barnen kan få i sig! I original skall soppan redas med äggulor och grädde, detta är jag fobisk inför efter att ha förvandlat allt för många maträtter till äggröra snarare än vaniljsås, soppa eller sås... alltså har jag bytt ut de två äggulorna och vispgrädden mot Kelda och 1 tsk idealmjöl. Men vill man hellre ha med ägg så är det bara att byta tillbaka! Gillar man en mer tunnflytande soppa så hoppa över redningen helt och hållet, bara ta totalt 6 dl mjök direkt i stället.

När det gäller grönsakerna kan man så klart också variera lite vad man vill och tycker om. Fick våra barn bestämma skulle vi ha majs i det mesta, något vi då och då protesterar mot. I denna soppa är det dock okej att ösa ner lite majs, vi gör det alternativt, dvs har majsen bredvid så att de som vill får hälla i en sked eller tre... Med kylskåpskall majs svalnar den också fortare så att barnen kan äta snabbare, soppa tenderar ju att bli väldigt varmt.


300g fläskkött i små bitar, tärningar, strimlor eller liknande

1 gul lök, fint hackad

1 skalad och strimlad, tärnad eller skivad morot, gillar man morot så ta två

1 paprika i strimlor

2-3 tsk curry

1 dl matris (eller lite mer om du vill ha den ännu matigare)

6 dl stark buljong dvs vatten + 2 tärningar köttbuljong

5 dl mjölk

1 tsk kinesisk soya

1 dl kelda eller mjölk

1 dryg tsk idealmjöl


Fräs lök och kött en stund, pudra över curryn och fräs med ytterligare en minut. Späd med buljongen och mjölken och tillsätt riset och moroten. Koka ca 15 min. Tillsätt paprikan och soyan och koka ytterligare 5 min. Red soppan genom att blanda mjölet väl i mjölk eller kelda och röra ner i soppan. Koka upp och koka bort mjölsmaken, för Ideal, 2-3 min, för vetemjöl ca 5 min.

Servera med knäckebröd och ost.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0