2 x piroger

image15

När jag ändå bakar piroger så gör jag alltid flera, dels för att vi verkligen gillar piroger och dels för att det är underbart att ha i frysen när det är snabb lunch som måste fixas eller ett extra rejält mellanmål som behövs.

Den ena sorten, den jag fyller med kryddig köttfärs, är barnens favorit och den får jag inte "pilla på" och lägga några fibrer eller annat i, den ska vara så som den alltid har varit... Den andra sorten varierar jag utifrån smak och humör och vad kylskåpet har att erbjuda! Och för att vi vuxna ska hålla oss mätt lite längre så blir det på grahamsmjöl. Till piroger äter vi sallad och frukt som efterrätt, då känns det lite mer som en hel måltid.

Nu erkänner jag att det inte är den allra snabbaste maten att laga en måndag, snarare är det nog kanske mest något att göra på helgen och fylla frysen med, men här hamnar den ändå idag på en måndag för att jag är hemma i tid. Vilken form man vill ge sina piroger är en smaksak. Jag föredrar att göra dem så täta att fyllningen inte rinner ut och då tycker jag att bullar är bäst, halvmånar och jag funkar inte riktigt, då läcker de, trots att jag klämmer skarvarna med gaffel och allt... men som sagt, det är en smaksak! Idag testade jag att göra halvmånar av kottfärspirogerna med "calzone-vikning" ala Jamie oliver och det funkade ganska bra.


Köttfärspiroger:

Deg:

150 g margarin

3 dl mjölk

50 g jäst (färsk eller torr)

1 tsk salt

2 ägg

Ca 10-11 dl vetemjöl

Fyllning:

600 g köttfärs

3 medelstora gula lökar

1-2 msk chilipulver (ej att förväxla med chillipeppar!!!)

1 tsk salt

1 tsk paprikapulver

1 tsk svartpeppar

1 tsk soya

1 dl gräddfil

2 äggulor


Blanda mjöl (börja med den mindre mängden), salt och jäst i en bunke. Smält margarinet och blanda med mjölken så att degspadet håller ca 42 grader. Blanda ner i mjölet och tillsätt sedan äggen. Arbeta degen blank och smidig och jäs i ca 30 min.

Hacka löken och fräs den mjuk. Tillsätt köttfärsen och fräs den smulig. Krydda med allt men spara gräddfil och äggulor. Låt svalna. Rör ner gräddfil och äggulor.

Ta upp degen och arbeta den lite. Kavla ut tunt och skär ut rundlar ca 18 cm i diameter(om du vill göra halvmånar) eller fyrkanter. Lägg en rejäl matsked fyllning på degen och vik ihop en pirog. Jag gör fyrkanter och viker in alla hörn till en bulle och lägger på plåten med skarven nedåt. Just denna deg har en tendens att inte vilja klistra ihop sig så som vanlig deg så man får trixa lite.

Jäs 20-30 min och pensla sedan med uppvispat ägg och grädda i 225 grader i ca 15 min.


Till våra vuxenpiroger gör jag en deg på:

4 dl vetemjöl och 2 dl grahamsmjöl

1 pkt torrjäst

1 tsk salt

2,5 dl mjölk

50 g margarin

Blanda allt det torra och smält margarinet och värm mjölken till ca 42 g. Blanda ihop till en smidig deg (ta ev mer mjöl om det behövs) som får jäsa ca 40 min. Baka ut som ovan och jäs igen ca 30 min. Denna deg behöver inte kavlas lika tunt och fäster bättre ihop. Jag gör alltid bullar för de är mer lagom stora att ta som snabbt mellanmål eller lunch också.

Fyllningen kan varieras. Till barnen gör jag med rök skinka i strimlor, majs och färdigriven mozzarella från Arla.

Till oss vuxna fräser jag en påse babyspenat, ca 10 hackade champinjoner, lite finhcakad gul lök ev vitlök och ett paket finstrimlad bacon och lite salt och svartpeppar. När det är klart får det svalna lite och så tillsätter jag massor av riven ost (se ovan)
Om man vill så är det gott att blanda babyspenaten med lite ruccola också. Jag är egentligen inget fan av rucola men i mat är det en god krydda tycker jag, värt att prova!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0