Västerbottenostkex

Ett låååångt ord... men väldigt goda kex som är lätta att baka! Jag kör allt i min maskin men det går bra även för hand eller i matberedare. De går bra att baka i förväg och lägga i fysen och tina upp innan servering. Jag hade på min buffé till ett stort kalas bakat ett lass. De är goda som tilltugg, tillbehör till en soppa eller med något litet pålägg så som salt skinka tex som en snitt. Om man ska ha salt pålägg, hoppa över ev salt som garnering, annars blir det lite för mycket av det goda!

Blanda
3 dl vetemjöl
100 g margarin
2 dl riven västerbottenost (finns färdigriven på påse!)
1 tsk salt
2 msk iskallt vatten
Garnering: havssalt, pinjenötter, paprikapulver, svartpeppar, sesamfrön, riven ost etc.
Nyp ihop margarin, salt, mjöl och ost och häll i det kalla vattnet. Arbeta snabbt i hop till en deg. Eller vräk ner allt i en maskin och kör sabbt ihop till en deg.
Forma degen till en rulle, den behöver inte vara superjämn och snygg alls. Rulla in i gladpack och forma den fyrkantig genom att banka den lätt i bänken. Låt den vila i kyl ca 1 h eller in i fysen 20 min om man har bråttom.
Skär skivor som är ca 1/2 cm tjocka och lägg på plåt med bakplåtspapper. Nu kan man dekorera som man vill. Pinjenötter är gott, de behöver dock tryckas till lite för att fastna och är man kreativ kan man göra små mönster... :)
Havssalt är gott, men om man ska ha salta pålägg så hoppa över det! Andra frön och kryddor man gillar funkar efter smak. Gör gärna några av varje, det ser kul ut på ett fat!
Grädda kexen i 200 gr i ca 10 min. Kolla dem så att de inte bränns, viktigt om man har ost på!
Låt svalna på galler!

Jag gjorde en julig variant nyss med 1 rejäl msk grov stark senap som blev god! Inget salt på och bara 1 msk vatten i degen. Härligt prickiga och med senapssmak ihop med osten.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Men detta är ju fantastiskt.

Dessa var verkligen mina favoriter på kalaset.

Kommer att bakas snarast. Mums.

2007-10-12 @ 21:58:48
Postat av: Therese

Jag har en sats inne i kylen. Ska snart ta mig an min lilla rulle. Får se om de blir bra :)

2007-10-20 @ 16:04:48
Postat av: Mia

Håller tummarna att de blir goda! Blir det några över så hoppas jag att jag får smaka!

2007-10-20 @ 17:23:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0