Sötsur sås

Man får ju värna om det asiatiska arvet (jag är adopterad från Korea) och bjuda familjen på lite mat med inspiration från andra sidan jordklotet... *L* Och då fiskpinnar är favoriten men jag inte orkar med att servera fiskpinnar på samma sätt varje gång så försöker vi att variera oss. Alltså gör vi då och då varianten med jasminris och sötsur sås till. Maken och sonen vill då ha ananas till och det går ju bra. Jag har dessutom två recept på sås som vi växlar mellan, mest för att jag glömmer mellan gångerna vilken vi gillar bäst...
Det funkar också bra att ha sötsur sås till kyckling, framför allt nuggets, färdigköpta eller hemlagade. Då blir livet nästan som på Mc Donalds enligt barnen. Hmmm

Sötsur sås 1:
2 1/2 dl vatten och ananasspad (ca 2 + 1/2 i proportion)
1 dl vitvinsvinäger
1 dl socker
3 msk passerade tomater
1 tärning hönsbuljong
1 msk maizena

Koka upp allt utom 1/2 dl vatten och maizenan och red sedan av med maizena utrört i vattnet. Ärligt så låter det mer suspekt än det smakar!

Sötsur sås 2
1 msk ketchup
3 msk vinäger
5 msk vatten
5 msk socker
1 msk olja
2 tsk asiatisk soya
2 tsk potatismjöl
ev lite kycklingfond, ca 1 tsk, lite malen ingerfära, vitlök och peppar som smaksättning, man kan prova sig fram för att få den smak som passar alla i familjen.

Blanda allt och koka upp. Koka inte vidare utan ta av från spisen och servera.

Inte så svårt, eller hur?!

Kommentarer
Postat av: Mamma Mat

Hej!
Vilket bra recept. Jag har länge letat efter sötsur sås - mina barn älskar det! Ska jag absolut laga snart. Vad lustigt att vi har nästan likadana bloggar! Tack för att du tittade in hos mig.
Hälsningar från Mamma Mat

2007-10-15 @ 11:03:27
URL: http://www.mammamat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0