Skinkstek

image47

För mig som har halvtaskiga barndomsminnen av söndagsstek så har faktiskt skinksteken blivit en räddning. Det är ju som stek, sås och potatis, men inte lika torr! Och det går faktiskt väldigt smidigt att laga, den sköter sig ju i princip själv på spisen och om man har en köttermometer med alarmfunktion kan man gå där ifrån och bara lyssna efter pipet!
Alla varianter är helt okej på stek, jag har hittat denna som passar mig och min familj. Naturligtvis så använder man kryddor efter eget huvud, men vi gillar verkligen äpplesmaken som denna steken får. Vill man inte ha den så byt ut juicen mot samma mängd vatten, det går ju också bra. Som jag i går som glömt *rodnar* att köpa hem koncentrerad juice. Då fick det bli ett extra äpple och en skvätt hemagad äpplesaft.
På min köksbänk står också just nu en kruka med salvia, den provade jag också och det var gott, utan är så vi brukar göra så ingen panik, jag vill bara poängtera att det går utmärkt att prova sig fram. Äpplen och rosmarin är också gott så tänk inte bara lamm när du hör rosmarin, det är kalas, men var lite återhållsam, rosmarin är en kraftig krydda.

Jag brukar göra en stek åt oss på ca 800-900 g skinkstek utan ben, och då blir det ofta över till en lunch eller en pytt-i-panna.
Förutom köttet använder jag
3 gula lökar
2 morötter
2 äpplen
2 klyftor vitlök
salt, peppar
kalvfond, ca 1 -2 msk eller lite mer om det behövs i såsen senare
Max 1 dl koncentrerad äpplejuice
ca drygt 1 dl vatten
kryddor, tex salvia, rosmarin, timjan eller ingen alls förutom salt och peppar!!!
En bra gryta är ett måste i min värld och då gärna i gjutjärn samt en termometer.
Kelda till såsen, ev mjölk om man vill blanda och inte ha såsen så fet, samt mjöl till redning.

Bryn köttet till vacker färg runt om i matfett. Ha ganska hög temp i grytan så att du verkligen täpper till köttets porer. Ta upp, salta och peppra runt om och stick in en köttermometer så att spetsen hamnar i mitten av steken och se gärna till redan när du köper kötet att det är ganska jämnstort. I värsta fall kan man binda ihop det lite med ett färdigkrympt bomullssnöre sk steksnöre. Lägg tillbaka köttet i grytan tillsammans med skalade och delade lökar och morötter samt hela men skalade vitlöksklyftor och låt det fräsa en liten stund. Häll över ca 1/2 dl äpplejuice och ca 1/2 dl vatten samt fonden och klyfta äpplena och lägg runt köttet. Se till att det inte kokar torrt i grytan. Låt det hela puttra under lock först ca 25 min. Späd ev med mer vätska, det ska vara några cm vätska på botten av grytan så det kan behövas mer eller mindre beroende på storlek på din gryta. Ta dock inte mer än totalt 1 dl äpplejuice om det behövs mer så kompensera med vatten.
Vänd köttet, gärna några gånger under tillagninen och tillsätt ev kryddor och stek köttet klart, dvs till en innertemp på 65 grader. Glöm inte att sätta på potatisen i god tid. Jag räknar med ca 1 h total stektid, men det varierar mycket beroende på köttbitens storlek, dess temp (om det är kylskåpskallt eller rumstemp) osv. Men riktmärke för mig är att när jag vänder köttet efter ca 25 min är det dags att börja skala potatisen och sätta dem på plattan. jag brukar ta upp min stek vid 63 eftersom vi inte är känsliga mot en ev rosa ton men däremot inte gillar torrt kött. En smaksak. Enl kokböckerna är skinkstek klar vid 65.
Svep in köttet i folie för att vila och sila över spadet från grytan i en kastrull. Passera vitlöksklyftorna ner i spadet och kanske även ett äpple om de inte är helt mosade.
Späd såsen med 1 pkt kelda eller motsvarande, (eller mer om ni vill ha mycket sås...) smaka av med mer fond, salt och pappar och ev några färska kryddor. Koka ihop såsen en stund innan den reds av, fettet behöver koka till men om det ser ut som om den skiktar sig, ingen fara, det går ihop i och med redningen! Red av såsen till den tjocklek ni vill ha, koka bort mjölsmaken och servera med kokt potatis och köttet skuret i skivor och lite äpplemos eller äpplegele.
OBS, det är viktigt att låta köttet vila medan man gör såsen för om man skär upp det direkt rinner så mycket köttsaft ut att det blir ett torrt trist kött.
Gröna bönor, brysselkål, brocoli etc är gott till. Om man inte glömmer och bara slänger på lite tomater för färgens skull..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0