över-natten-sallad

Jag tillbringade 6 månader i USA som tonåring och delade glatt med mig av köttbullar, knäckebröd, kaviar och lingonsylt. Min värdfamilj var skeptisk men åt i alla fall av ren artighet. Själv fick jag med mig hem en odödlig kärlek till pankakor med smör och lännsirap, belgiska våfflor och en massa annat.
Min familj var väldigt social och hade ofta vänner på middag och små parties. Detta var min värdmammas paradnummer och kallades för Bertas sallad. Själv kallade hon den over night sallad. Mäktig med mycket majonäs men ack så god både på en dubbelmacka till lunch med lite extra knaperstekt bacon i eller som ett tillbehör till det mesta. På sommaren är det toppen till en grillad köttbit och på vintern till en stekt/grillad kyckling. Perfekt för mig som inte gillar potatissallad!
Använd en vid skål eller en ugnsform för det är viktigt att lagren blir tunna, annars blir det inte tilräckligt mjukt och geggigt. Och den ska stå över natten innan den äts, men håller sig i kyl ytterligare en dag innan den blir ledsen.
Detta behövs
ett huvud isbergssallad, obs, det får inte vara blött så om du vill skölja så slunga väl eller låt torka innan du lägger ihop salladen!
1 fint hackad gul lök eller silverlök
1 pkt bacon, skuren i små bitar och knaperstekt
1 klyfta vitkål, ca 400 g eller efter smak, gillar man vitkål så tar man mer, inte så mycket, ta mindre. Men tar man mer så öka upp mängden majonäs lite
2,5 dl majonäs, ca helfet, inget light här
ca 1 dl riven parmesanost (är man supersnål så går det faktiskt med torr på påse, det är vad amerikanarna använder så hävda att du kör enligt original!)
Skär eller riv salladen i bitar och bottna den vida skålen med den.
ovanpå salladen läggs ett lager lök och där efter bacon och överst fint skuren vitkål.
Klicka över majonäsen så att den blir jämt fördelad och krydda. Täck väl och ställ i kylen över natten. När den ska ätas så rör ihop den ordentligt och ät till... ja det får du själv bestämma!
salt och nymalen svartpeppar

Kommentarer
Postat av: Åsa

TACK! Det ska göras!

2007-10-22 @ 17:35:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0