Musselsoppa ala Clam chowder

Man måste gilla musslor för att fixa denna soppa och om man är duktig så köper man färska blåmusslor, vilket inte är särskilt dyrt, och lagar från grunden vilket inte är så svårt som man kanske tror. Jag tycker dock att man kan spara de färska musslorna till ett festligare tillfälle och använda konserverade istället till en soppa en vardag men det är en smaksak.
Till soppan gör vi vitlöksbröd, dvs vanlig formfranska som breds med en blandning av bordsmargarin, vitlök, salt och pizzakrydda och som får stå i ugnen tills de fått fin färg, 225 grader ca 8-10 min.
Eller så köper man färdigt vitlöksbröd och är nöjd med att ha lagat soppan själv *L*
image50
Okej, jag erkänner, jag föll för de färska musslorna, det är ju såååå gott! Och barnen vill ha en absolut slät soppa så jag silade den efter att den var mixad för att få bort ev. små prickar, därför är den å slät. Timjan i musselkoket samt en hackad vitlök gjorde det ännu godare och lite snyggare som garnering :)

30 färska musslor eller en mindre burk med 150 g musslor, spara spadet!
Om du kokar själv behöver du:
3 små sharlottenlökar eller 1 normalstor gul lök
1 dl vitt vin (jag sparar alltid överblivna skvättar i frysen till sådana här tillfällen) Går att ersätta med lite citronjuice och vatten
(1 klyfta vitlök, färsk timjan)

1 stjälk selleri
2 potatisar
1 liten röd paprika
1 liten purjo eller ca 10 cm av en normalstor
3 dl fiskbuljong
4 dl mjölk
3 dl grädde

Om du använder färska musslor så skölj väl och skrapa dem så att det sk skägget försvinner. Se till att alla lever, om de är öppna och inte sluter sig eller i alla fall rör sig när du bankar dem i diskbänken är de stendöda och ska inte ätas.
Hacka löken och fräs snabbt i lite olja, lägg ner musslorna och späd med vin eller vatten och koka kraftigt under lock ca 5 min tills alla är öppna. Häll av men SPARA spadet och lossa musslorna ur skalen. OBS musslor som är stängda efter koket skall också slängas! Är man dekorativ så lägg undan några musslor med skal till garnering, men personligen gillar jag inte skal i maten, oavsett hur snyggt det än må vara!
Använder du burkmusslor, häll av och spara ca 1 dl spad, lägg undan musslorna som får vara hela till servering och blanda sedan spadet, buljongen, mjölken och grädden i en gryta. Koka upp. Skiva purjon, strimla paprikan, skiva sellerin och skala och dela potatisen i små bitar. Lägg ner i koket och låt koka ca 10 min eller tills potatisbitarna är mjuka.  
Mixa soppan med stavmixer eller i en matberedare eller vanlig mixer tills den är slät. Har du kinkiga ätare i familjen kan man sila soppan för att få bort tex må paprikarester.
Häll tillbaka i grytan och lägg ner musslorna så att de blir varma, men koka inte. Smaka av med salt och peppar och servera med ett gott vitlöksbröd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0