Kycklingsoppa med Thaismak

image48

Detta är en lite lyxigare soppa som jag har bjudit gäster på. Men det är också en ganska snabblagad rätt som är perfekt att svänga ihop när man är sugen på något gott en lördag men inte vill stå i köket hela kvällen. Variationen är ganska stor och man kan välja till eller ta bort de saker man inte gillar, förutom vissa av huvudingredienserna så klart... Som jag, som verkligen inte gillar koriander och därför kategoriskt undviker detta i all mat trots makens protester, han råkar gilla denna i mitt tycke hemska ört...

Var lite försiktig med chilin, gör inte som jag som kliade mig vid näsan och fick ONT efter att ha hackat chili precis innan! Hettan kan man också avgöra själv, måttangivelsen får man ju ta med en nypa salt för en chili kan vara olika stor och olika stark och man kan vara olika känslig för styrka på mat.

Barnen gillar soppan, vill man ha den matigare så är det inte fel att koka lite äggnudlar och slänga ner när den är klar. så kan man också förstärka det som ev skulle råka bli kvar till en lunch men som är för lite för att mätta ordentligt. Man behöver:

2 kycklingfileer

6 dl kokosmjölk

1 citrongrässtrå (vilket är frivilligt, det går jättebra utan!)

1-2 röda chilifrukter

1 lime (eller två om man väljer bort citrongräset)

3 dl grönsaksbuljong

1 liten purjo (eller salladslök som även kan heta vårlök)

10 champinjoner

en bit färsk ingerfära

färsk koriander

räkor

salt oh en nypa socker


Skär kycklingen i lagom bitar. Ta en ny skärbräda och kniv och skär svamp och purjo i skivor samt hacka chilin och putsa citrongräset och dela i ca 5 cm stora bitar.

Koka upp buljongen och kokosmjölken (3 dl vatten + 1 tärning)

Fräs i en stekpanna chili och citrongräs någon minut och häll ner i koket.

Fräs sedan kycklingen,löken och svampen och lägg ner i soppan.
Låt det koka i några minuter.
Smaka av med lime, salt, socker och riven färsk ingerfära. Koka tills kycklingen är klar, men inte för länge, då blir köttet bara torrt och trist.
Hacka koriandern och strö över och toppa med skalade räkor.
Jag är vansinnigt förtjust i stora räkor, men vet att man inte ska köpa dem av massa skäl, så jag försöker att hitta ekologiska. vanliga räkor funkar dock också alldeles utmärkt, men de måste vara helt tinade.
om man vill variera så funkar det med fint strimlad morot, squash och även små buketter brocoli i soppan. Koka med dem från start så att de hinner bli klara för köttet blir ändå klart ganska så fort.
Med lite hjälp i köket så kan man definitivt äta innom 30 min!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0