Köttfärsgryta med viltsmak?

kanske ska man inte kalla det för vild smak, för den är ganska tam i sin urspungstappning, men god ändå. Mycket förändringar kan man göra, jag har bara precis börjat, för idag var första gången som vi provade rätten, receptet finns i original i Icas tidning Buffé. Vi ändrade lite redan från start dock och det kommer vi att fortsätta med. Men tanken är god och rätten i sig fick helt klart godkänt! Det var ju inget avancerat att laga på ett höstlov när alla är lata... så det passade bra !
image62

400 g nötfärs
ca 1 liter svamp, till nöds champinjoner, men helst mer smakrik svamp som kantareller. Här blandade vi eftersom frun i huset, dvs jag inte gillar kantareller så mycket
1 gul lök
ca 10 cm purjolök
i paket Kelda (och nu menar jag som alltid matlagningsgrädde)
2 msk dijonsenap
2 msk lingonsylt
3 msk kalvfond eller vilt- och kantarell
timjan
enbär
salt o peppar
Potatis till (eller ris kanske?)

Skala och koka potatisen.
Skär svampen, löken och purjon i bitar och bryn dessa i en stekpanna eller gryta. jag brukar hälla på 2 msk vatten och låta det koka in i svampen för att få fram smakerna lite mer. Salta och peppra lite och ta upp ur pannan.
Bryn färsen och försök att inte smula den allt för mycket, lite bitar kan få vara kvar. När färsen är brynt så lägg tillbaka svampen och häll på kelda, fond, senap och sylt. I med timjan och enbär och puttra ihop ca 10 min. Smaka av om det behövs mer av något och om du vill ha en tjockare sås kan det behöva redas. Vi tyckte inte att det behövdes just idag, men det är nog en smaksak.
Pressa potatisen och servera med grytan och en extra klick lingon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0