Köttbullsmiddag

image45
Alla har sitt eget förhållande till dessa små godbitar. Antingen gillar man mammas bäst, eller så ska det vara med lingon, utan ströbröd, ingen lök, massa lök, stora, små, gjorda på fläskfärs eller nötfärs eller lite av varje. Det finns nog lika många recept på köttbullar som det finns husmödrar, alla formar, kryddar och steker sina olika.

Igår provade jag något nytt jag hört om, klicka smeten ner i en bunke med ströbröd och skaka till bullar som blir täckta av panering.... Det var annorlunda, mindre kladdigt, men inte det jag kallar köttbullar! De fick i alla fall en krispig yta, om någon vill prova.

Jag älskar traditionella, hederliga köttbullar med sås och lingon och potatismos till. Gärna en hög med hemgjord pressgurka med mycket vitpeppar och sedan är jag nöjd. Barnen föredrar stuvade makaroner till sina köttbullar och maken vill vara utan lingon.

Jag ska ärligt erkänna att jag varierar mig ganska mycket och använder aldrig recept när jag blandar smet. Men det grundrecept som jag en gång i tiden utgick ifrån kommer här:


400 g blandfärs

Drygt ½ dl ströbröd

1 dl mjölk

1 ägg

1 finhackad gul lök

Salt o peppar


Enligt alla konstens regler skall man ju alltid låta ströbrödet svälla i mjölken först, men detta lyckas jag INTE med, jag får då alltid klumpar av bröd-gegga i mina köttbullar till allas fasa. Så jag blandar först köttfärsen med ströbrödet och späder sedan med ägg och mjölk och låter smeten svälla som den är.

När det gäller löken så kan man hacka, riva (för smak utan bitar), hacka och först steka löken (för en mildare löksmak) eller använda lökpulver.

Oavsett om man blandar ströbröd och vätska först eller direkt i smeten så ska man alltid låta det svälla ca 10 min innan man rullar bullar och steker.

Om man gör en jättesmet så kan man lägga alla köttbullar i en långpanna och steka dem i ugnen. De får färg, men vill man ha rejält med färg, bryn till dem i stekpannan och stek klart i ugnen efteråt.


Och så till såsen... Vi äter nog 8 dl sås hos oss till en middag. Eller, kanske inte, men jag gör en himla massa varje gång och allt går åt! Här finns det säkert lika många varianter som det finns recept på köttbullar, men ni får min sort.

Jag bryner alltid mina köttbullar på spisen och sedan får de laga sig färdiga i ugnen på ca 100 grader. Så när alla köttbullar är färdigbrynda så vispar jag ur stekpannan med vatten. Om jag kokar potatis så tar jag av potatisvattnet, annars kallt vatten. Ca 1-2 dl. Vispa ordentligt och koka ur alla smaker ur pannan. Funkar bara på gjutgärn, teflon är lite lamt att försöka koka ur. När det har kokat upp, kort stund bara så häller jag i 1 tärning köttbuljong, kelda, soya, lökpulver och lite peppar. Det får koka några minuter innan jag blandar en sk toppredning (grädde, mjölk eller vatten blandas med mjöl till en slät redning som man vispar ner i det som ska redas) Koka såsen så tjock som ni vill ha den och smaka av ordentligt med kryddor!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0