Kött och ris och currysås

Om man frågar min dotter vad som är det bästa hon vet så blir detta svaret... hon skulle kunna leva på detta enbart om hon fick bestämma tror jag!
Vi köper oftast det kött som är på extrapris vilket innebär att även en skiva karre kan vara fungerande till dessa tillbehör. Det är inte så kinkigt...
image42


Det viktigaste är såsen och riset... (och enligt sonen ananasen och nötterna!)

Såsen gör jag på:
1 rivet och skalat äpple
1 riven eller finhackad gul lök
ca 1-2 tsk curry
mjöl ca 1-2 msk idealmjöl
mjölk ca 5-7 dl
lite ananasspad
salt och peppar

jag fräser lök och äpple med matfett en stund och doftar över curryn och låter smakerna utvecklas lite. Sedan häller jag på ca 1 msk idealmjöl och rör ut det och späder med mjölk till en slät och klumpfri sås. Låter det koka upp och kokar tills mjölsmaken är borta och smakar av med lite ananasspad, salt och peppar.
Det brukar gå åt massa sås, minst 5 dl hos oss (på 4 personer!) och en burk ananas och en skål med jordnötter. För att balansera så ska vi ha kokt brocoli denna veckan eftersom vi fick så fin sådan från fröken grön!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0