Kokt fisk med äggsås

För mig är detta en höjdare, en äggsås är aldrig fel, men så är jag inte uppfödd på välling utan på vit sås brukade min mamma säga.
image53

Klassisk husmanskost när den är som bäst i mitt tycke och barnen uppskattar det också. Här är vi dock mest fokuserade på såsen, så pass att jag en gång glömde att koka potatis till för att allt som snurrade var den rackrans såsen, att det skulle bli tillräckligt mycket... men det gick bra det också! Då åt vi massor av skivad gurka till, det var allt som fanns hemma den dagen! *S*
När det gäller denna rätt så ger jag inget direkt recept, grunden är en vit sås i vilken man hackar ner ägg (om man är lat så tar man äggskivaren och trycker först en gång, vänder ägget och delar åt andra hållet över grytan och poff så har man lagom bitar)
Men förutom potatisen så brukar jag dels koka fisken, vit fisk att föredra, tex krokfångad kravmärkt torsk eller sej, i fiskbuljong för att den ska få lite mer smak. Peppra den också lite så att den inte blir allt för menlös.
Såsen gör jag utan mått, smälter en rejäl klick margarin i en kastrull, tar av den från värmen och rör ner Idealmjöl (kanske för oss drygt 2 msk) tills det blir en slät gegga och späder med mjölk till en slät sås som får koka. Ibland tar jag lite av fiskspadet i såsen som en extra smaksättning och så på slutet så klart, i med massa ägg! Här går det åt ca 6-8 dl sås och 3 hårdkokta ägg. Är man inte lika såstokig som vi så räcker det med betydligt mindre! Äggen kan man koka dagen innan om man vill och för vissa så ska det vara en klick kaviar i såsen, men inte i min bok!
Gröna ärtor är klassiskt till, eller lite kokt brocoli.
mmmmmmm (en av mina vardagsfavoriter!)

Kommentarer
Postat av: Little darling

jag älskar ägg :)

2007-10-17 @ 09:27:14
URL: http://littledarling.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0