Fiskgryta med räkor

Onsdag är som vanligt fiskdag. Idag blev det en ganska enkel gryta och jaaaa, jag hann plocka fram fiskblocket i går så att det fick tina långsamt i kylen över natten till idag. I min frys finns det alltid skalade räkor och i kylen står basen, creme fraish. Till denna gryta är det egentligen godast med pressad potatis, men i fredags fick jag så HIMLA fina små potatisar från Fröken Grön att jag bara inte kunde pressa dem. Till hade vi en fräsh sallad med gula mangoldskott, ärtskott och coctailtomater.
I mitt originalrecept ska det vara dill också, men jag är usel på att köpa hem dill, barnen gillar det inte och, tja, jag tycker att det funkar ändå. Men vill man så är det ju bara att klippa över så mycket man vill!

image36

1 pkt fryst, tinad fisk
ca 10 cm purjolök
drygt 1 msk mjöl (jag hälle rupp lite på ett fat, inte så noga med måttet här!)
2 dl vatten
1 tärning fiskbuljong
1 dl kelda
1 dl creme fraish
1 tsk pressac citron (eller lite mer om man gillar det)
100 g skalade räkor
salt, peppar, sellerisalt
dill om man vill

Koka upp buljongtärning, vatten och kelda. Finhacka purjolöken och lägg ner i koket och låt det koka några minuter.
Dela fisken i portionsbitar/smakbitar och vänd dem i vetemjöl, skaka av överskottet, annars blir det lätt klumpar i såsen!
Lägg ner fisken och sänk värmen så att fisken får sjuda i såsen. Rör försiktigt och pressa ner lite citronsaft. När fisken är klar klicka ner creme fraishen rör försiktigt och smaka av med salt, peppar och gärna lite sellerisalt, det går att hoppa över om man inte har det som standard i sitt kryddställ.
När man är nöjd med smaker och fisken är klar, rör ner räkorna och låt dem bli varma. Klipp över den frivilliga dillen och servera med kokt pressad potatis och sallad,
Här kan man så klart variera med mer skaldjur så som musslor och crabfish om man vill. Lite vitlök kan fungera och även gräslök på sommaren som man klipper över vid servering. Då kan man hoppa över purjolöken så klart!

Kommentarer
Postat av: Åsa

det låter supergott!!!! Ska provas!

2007-10-04 @ 18:52:08
Postat av: Mia

Ja. prova. Nu ser ju inte min gryta såååå himla god ut på bild kanske, men med lite dill som grönt i, lite rivet citronkal i och kanske till och med fler skaldjur på sååå. Och i den här rätten är det inget socker!*L*

2007-10-05 @ 19:01:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0