Falukorv i ugn

När jag var liten så bestod falukorv i ugn av en stor bit korv över vilken min mamma ringlade en massa ketchup och grillade i ugnen. Ingen superhit. men så var det och så trodde jag att det skulle vara. Som mamma själv så har jag fått uppdraget att variera denna korv ytterligare och nu har vi hittat en variant som både barn och vuxna kan äta. Vi väljer helst ris till, men potatismos och pasta funkar också alldeles utmärkt. kanske är vi risfantaster för att det är bott med sås till ris och inte ens en liten falukorv kan undkomma vårt behov av sås!
image60

En bit falukorv, här räcker en halv ring från ICA, men det beror nog på hur mycket ni gillar korv!
Ost i skivor, lika många skivor som skåror i korven
1 gul lök eller fler
1 stor paprika
3 färska tomater
1 pkt kelda
smaksättning, tex ketchup, senap, sweet chilisås etc
Smörj en ugnsfast form och ta av skinnet på korven och skär skivor som inte går hela vägen igenom, korven ska hänga i hop i botten. Lägg den i formen och fyll varje jack med en skiva ost och i vissa skivor en tunn skiva lök. Skär paprikan i bitar och om man vill så kan man ju försöka trycka ner en bit paprika i korven, men jag lyckas aldrig med det för då går bara min korv sönder. I stället lägger jag resterande lök, paprikabitar och halverade tomater runt korven.
Skaka samman keldan med valfri smak, vi gillar sweet chilisås bäst, ca 1-2 msk sås till en pkt kelda. Lite salt och peppar och så häller vi såsen över korven. Ställ in i ugnen och stek i ca 225 grader i ca 20-30 min.
Servera med valfritt tillbehör. Fungerar också i lunchlådan dagen efter om det blir något över.

Kommentarer
Postat av: issa

du skriver ofta att du använder kelda.. men vad är det egentligen? kelda finns ju i massor av smaker och sorter! är det grädde? eller en färdig sås?

2007-10-30 @ 11:27:51
URL: http://hallonpersika.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0