En bloggares bekännelser

Ambitionen finns, tro inget annat! Och hittills så har jag försökt att hålla jämna steg med mig själv i både planerande och uppdaterande av min kära matblogg med menyer och recept. Men hösten, övrig arbetsbelastning och tidsbrist har gjort sitt till och jag erkänner att det har blivit lite si och så med både bloggande och kosthållningen den gångna veckan.
Jag ska göra mitt bästa för att uppdatera mig och er, och så ska vi ta nya tag.
Men allvarligt talat, ingen har väl egentligen dött av att äta lite halvdant en dag eller två då och då? Det är trots allt lite av ett lyxproblem att deppa över att man äter färdigmat, take away eller ännu en måltid med fiskpinnar... vi har i alla fall mat på bordet och kan äta oss mätta! Eller hur?! *L* Och som tröst så börjar vi det hela med ett recept på syltkakor!
image59

Kalaskakor
Dessa kakor bakade min mamma alltid till våra födelsedagar så för mig är det en kalaskaka. Söt och god och mör, så pass mör att den bör kallna på plåten för att deninte skall förvandlas till smul innan man ens fått in den i munnen.(om någon anser det vara negativt, ni vet väl att trasiga kakor är bagarens lön?!)
Vilken sylt man vill ha väljer man själv, men en fast sylt är bra och för den bekväma så är sylt på "klämmflaska" lysande eftersom den är slät och man inte av misstag svämmar över kakan med en halv jordgubbe och så går det som en dans att fylla dem utan att behöva två skedar som blir allt mer kladdiga ju längre man håller på...

Det behövs
200 g margarin
1 dl socker
1 dl potatismjöl
3 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
 din egen favoritsylt

Blanda alla de torra ingredientserna i en skål och arbeta snabbt ihop med kylskåpskallt margarin till en deg. Om man har en matberedare så kan man köra allt i den. Lägg degen i kylen ca 1 h för att vila.
Man kan antingen göra en rulle och skära den i skivor eller så rullar man små bollar av degen och plattar till dem. Oavsett så tryck en tumme eller knoge mitt i kakan för att få till en grop (storleken på grop beror på hur mycket sylt du vill ha i din kaka!)
Lägg kakorna glest på en plåt med bakplåtspapper och fyll hålen med sylt. Grädda i 175 grader i ca 10-15 min, kakorna ska inte få någon direkt färg. Låt dem kallna på plåten och förvara sedan torrt eller i frysen. dessa kakor kan lika gärna ätas frysta... om man har bråttom...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0