Champinjonsoppa

image58

Soppa på hösten är hur gott som helst. Och på vad hör hösten till mer än svamp? Jag är en stooor fantast av champinjoner, men inte av svampplockning. Alltså så plockar jag helst min svamp på Ica....  Annan svamp som tex kantareller är jag mer skeptisk till, men äter om det bjuds eller lagar på i måttlig mängd. Alltså gör jag min svampsoppa på just champinjoner. Dock så går det utmärkt att laga denna soppa på all möjlig svamp och om man har torkad dito så är det bara att blötlägga, spara på vattnet som de legat i och laga en soppa på egenplockad svamp om man har det! Blanda går också bra eller varför inte göra soppan på en bas av champinjon och smaksätta med lite torkad karljohan eller trattkantarell? Alla vaianter går bra. Man behöver inte heller mixa soppan om man inte vill, skär då svampen i små bitar från start istället. Och som smaksättning i svampsoppa så tycker jag att en gnutta timjan är en höjdare, men igen så kanske det är så att timjan är rena pesten i familjen och då ska man låta bli ;) Var dock lite sparsam med just timjan, man vill inte döda svampsmaken, bara framhäva den!

Det behövs:
1 liter svamp (ca 200 g)
1 gul lök
2 msk margarin
7 dl vatten inkl ev svampspad
2 tärningar buljong, tex höns eller en hön och en svamp eller grönsak
2 msk mjöl
3 dl mjölk
salt, peppar, ev soya oh max 1 tsk timjan

Skär svampen i bitar, torkad lggs i blöt först och hälls av. Om man tänker mixa soppan så är det inte så himla noga om det är snygga bitar svamp man skär, men ska man inte mixa så är det bra att skära ganska små bitar. Jag sparar en eller två svampar som jag skivar tunnt till garnering.
Finhacka löken och fräs sedan svamp och lök i margarin i soppgrytan om man är lat. När det färst en stund så häll på 1 dl vatten och lät svampem vätska sig i vattnet och fortsätt fräsa tills det nästan dunstat. Om man hellre fräser i en stekpanna så häll nu över svampen i grytan och späd med all vätskan utom 1 dl mjölk. Vill man smaksätta med torkad timjan så äker den ner nu!
Lägg ner buljongen och koka ca 10 min.
Mixa svampen eller låt bli. Vispa ut mjölet i mjölken och rör ner i soppan och koka upp och koka i några minuter. Om du använder färsk timjan så kan den repas ner nu. Smaka av med kryddor, garnera med de hela skivorna och servera med en kvist timjan på toppen om du har!

Kommentarer
Postat av: Maja

Så fint det ser ut!

2007-11-07 @ 08:35:08
URL: http://matgladje.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0