Spättagratäng

En ganska bekväm rätt som går in i ugnen och man har sina grönsaker på plats. Man måste dock gilla ädelost för att uppskatta denna rätt och jag vågar inte helt svara på vad som händer om man utesluter den. Man kan välja en något mildare ost om man har svårt för en Kvibille Ädel, gorgonzola är lyxigt men något snällare i smaken kanske. Potatis till, gärna pressad så att man lätt får upp den goda såsen. Är man lat så låter man potäterna vara, det går också bra.
Jag använder fryst spätta, men i detta fallet så måste den vara tinad innan, brocolin är också fryst i mitt kök vilket går utmärkt då den ska kokas innan den läggs i formen!

600 g spättafile
250 g brocoli
1 pkt Kelda
100 g ädelost
12 champinjoner (dem kan man utesluta)

Sätt ugnen på 250 grader
Skala och starta potatiskoket
Koka brocolin precis mjuk om man inte vill ha den al dente...
Dela svampen i kvartar och stek den, krydda med lite salt och vitpeppar
Smörj en ugnsform. Salta och peppra lite på fisken och rulla spättafileerna till rullar som du lägger i botten på formen. Fördela brocoli och svamp ovanpå fisken och häll över matlagningsgrädden. Riv ädelosten över och sätt in i ugen. Gratinera i ca 20 min, kontrollera att fisken är klar, det kan gå fortare om det är tunna fileer och ta längre tid för tjockare. Man kan vika dem dubbla istället för att rulla också och då kortar man koktiden något.
Servera med potatis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0