Rostbiff med rödvinssås

image69

Just nu står det en lagom maffig rostbiff i ugnen, ca 1 kg och väl gnuggad med svartpeppar och salt. Vid sidan om i formen ligger några stekökar, man vill ju inte att han ska känna sig ensam...
Det är rostbiff på ca 1 kg, ca 1 tsk salt och 1 tsk svartpeppar, grovmalen. in i ugnen på 125 grader med en stektermometer inkörd så att spetsen på termometern är i den tjockaste delen av köttet. Nu ska den stå där, gärna tillsammans med lökar, i ca 1- 1,5 h eller tills termometern visar på 55 grader för en röd stek och 60 grader för en rosa. När den är klar, svep in den i folie och låt den vila, gärna med termometern kvar i minst 10 min, gärna mer. Bli inte orolig om temperaturen stiger för det gör den, ingen fara!

På spisen puttrar det som ska bli en rödvinssås, idag har jag dristat mig till att mäta allt som åker ner i pannan för att kunna förmedla vidare...
än så länge är det
1 stor gul lök
1 liten palsternacka
2 dl portvin
3 dl rött vin
1,5 dl vatten
3 msk kalvfond
4 tsk socker
0,5 tsk timjan
25 g margarin
1 tsk potatismjöl + några msk vatten
Jag har skurit lök och palsternacka i strimlor, fräste löken i lite matfett tillsammans med sockret och spädde med allt utom potatismjölet och lät det koka och reducera i 40-60 min. Silade av allt så att såsen blev slät, redde av den med potatismjöl utrört i lite vatten och blankade av den med margarin. Smaka av, mer socker? Mer vin? Mer syra? Prova en tsk balsamvinäger, det är också gott. kanske lite salt? prova vad som passar er!

Senare ska hasselbackspotatisen få lov att göra Herr Rostbiff sällskap en stund innan han ska vila i folie. Då ska mina potatisar få rosta till sig och bli gyllene och knapriga på ytan, innan har de mest bara gottat sig i läg värme.
Härlig, lyxig höstlig helgmat. Och så ett glas gott rött till, idag blir det Rioja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0